Vanaf eind 2014 enkel chipkaart bij De Lijn

Reizigers van De Lijn zullen vanaf eind 2014 enkel nog met een chipkaart de bus of tram kunnen nemen. Het nieuwe systeem moet voor een betere registratie zorgen, waardoor De Lijn haar aanbod beter kan afstemmen op de wensen van de reizigers.

De invoering van het nieuwe systeem gebeurt stapsgewijs. Volgend jaar kunnen alle 65-plussers de nieuwe chipkaart (foto bovenaan) aanvragen. De abonnees en kaarthouders volgen in de loop van 2013.

De voertuigen van De Lijn worden vanaf september 2012 met de nodige infrastructuur uitgerust, na een proefproject in Vlaams-Brabant. Tegen eind 2013 moeten alle voertuigen minstens één chipkaartlezer hebben. Eind 2014 worden de gele toestellen voor de ontwaarding van de huidige kaarten definitief verwijderd.

Het is de bedoeling dat de chipkaart op termijn zal gelden voor alle openbaarvervoersmaatschappijen van het land, dus ook voor de NMBS-treinen en de bussen en trams van de Brusselse MIVB en de Waalse TEC. Bij de MIVB wordt nu al met chipkaarten, de zogenoemde mobib-kaart, gewerkt.

De bussen en trams krijgen ook boordcomputers. Die moeten het onder meer mogelijk maken om reizigers betere reistijdinformatie te geven en chauffeurs te helpen bij omleidingen.

Het nieuwe registratiesysteem vergt een hele investering. Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V, eerste foto in tekst) maakt 97 miljoen euro vrij voor de installatie en het onderhoud van kaartlezers, boordcomputers, verkoopsautomaten en de bijbehorende software.

Een consortium rond de firma Prodata Mobility Systems uit Zaventem zal het systeem installeren.

TTB is voorzichtig positief

De gebruikersvereniging TreinTramBus is voorzichtig positief over de invoering van een chipkaart. In Nederland zijn er veel problemen met dat systeem en Trein Tram Bus is bang voor een moeizame start bij ons. Het systeem kan wel zorgen voor een beter
prijsbeleid, zegt TTB.
 

Meest gelezen