De Lijn niet altijd even vriendelijk voor rolstoelgebruikers

Rolstoelgebruikers krijgen tegenstrijdige informatie als ze een plaats op een bus willen reserveren. Dat blijkt uit een undercoverreportage van het Eén-programma "Volt". Meerijden of niet, het hangt vooral af van de stemming van de buschauffeur, zo blijkt uit de reportage.

In de reportage is te zien hoe een jonge rolstoelgebruiker probeert mee te rijden met een bus. Hij vraagt daarbij telkens vriendelijk de toestemming aan de chauffeur maar die blijken lang niet allemaal even inschikkelijk. De meeste buschauffeurs weigeren rolstoelgebruikers mee te nemen die niet vooraf gereserveerd hebben.

Volgens de belbuscentrale is reserveren nochtans niet nodig. Directeur-generaal Roger Kesteloot van De Lijn geeft de onduidelijke communicatie toe. "Het heeft weinig zijn dat wanneer de chauffeur een rolstoelgebruiker op de bus helpt, hij haar of hem er dan uitlaat bij een halte waar geen hulp aanwezig is. Net daarom zijn we bezig met een programma waarbij we op termijn maximaal kunnen tegemoetkomen aan de wensen van de rolstoelgebruiker. Maar, ik geef toe, dat vraagt geduld."

Pas in 2018 zullen alle bussen en haltes van De Lijn vlot bruikbaar zijn voor rolstoelgebruikers. Tot dan moet er dus gereserveerd worden. 

Meest gelezen