Geen snoepjesreclame meer gericht op kinderen

Geen reclame gericht op kinderen jonger dan 12 jaar tenzij de producten voldoen aan specifieke nutritionele criteria. Dat is de belofte van de "Belgian pledge", een initiatief van Fevia, Comeos en Uba. 33 bedrijven hebben zich geƫngageerd.

Horen reclame voor snoepjes, koekjes en andere ongezonde lekkernijen voortaan tot het verleden?Ā Dat is alleszins de belofte van 33 bedrijven die zich hebben aangesloten bij de "Belgian pledge".Ā De bedrijven engageren zich om niet langer reclame te maken, gericht op kinderen jonger dan 12, voor producten die niet voldoen aan bepaalde voedingscriteria.

De criteria zijn opgesteld op basis van wetenschappelijke bewijzen, en nationale of internationale richtlijnen over diĆ«ten en gezonde voeding.Ā Het gaat bijvoorbeeld over suikers en vetten in de producten.

Concreet zullen de bedrijven geen reclame meer voeren gericht op kinderen:

  • Ā op televisie en radio in en rond programma's waarvan minstens 35% van het publiek jonger is dan 12. Hetzelfde criterium geldt voor de geschreven pers
  • op internet op de eigen internetsites van de bedrijven en sites die voornamelijk door jongeren onder de 12 bezocht worden
  • op school tenzij de schooldirectie hierom expliciet vraagt om educatieve redenen

Elk jaar zal een onafhankelijke instantie controleren of de bedrijven die zich geƫngageerd hebben, zich aan hun belofte houden. Uit de controles van de laatste 3 jaar is gebleken dat de reclameboodschappen voor producten die niet aan de nutritionele voorwaarden voldoen, gedaald zijn met 85 procent.

19 + 14 nieuwe engagementen

19 Belgische ondernemingen hadden zich al geƫngageerd, nu ook Fevia (de Federatie van de Voedingsindustrie), Comeos (vertegenwoordiger van de Belgische handel en diensten) en Uba (de Unie van Belgische Adverteerders) zich aansluiten bij de "Belgian pledge" komt het aantal bedrijven op 33.

Nieuwkomers in de lijst zijn onder meer: Kellogg's, Unilever, Mars, Coca-cola, Pepsico, Danone, McDonald's, NestlƩ, Neuhaus, Ferrero, Guylain en de meeste warenhuisketens.

De "Belgian pledge" is opgestart naar het voorbeeld van de "EU pledge" in 2007, een vrijwillig initiatief van een aantal toonaangevende bedrijven uit de drank- en voedingsindustrie om de wijze waarop ze zich via reclame tot kinderen richten, te veranderen. De verenigingen willen naar eigen zeggen "bijdragen tot een omgeving waarin kinderen evenwichtig gaan eten en leven".

Meest gelezen