"Plan Magnette kost belastingbetaler veel meer geld"

ACV Transcom heeft scherpe kritiek op het voorstel van minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) over de hervorming van de NMBS. "We zijn ook uitermate ontzet dat hij in de pers communiceert zonder voorafgaandelijk overleg."

Gisteren raakte de discussienota van Magnette (onderste foto) over de hervorming van de NMBS bekend. Ondanks aandringen van de vakbonden om de huidige drieledige structuur (NMBS Holding, NMBS en Infrabel) te herleiden tot één geheel, blijft Magnette ook in zijn nieuwe nota bij een tweeledige structuur.

Volgens de nota zou alles wat de reiziger aangaat, de volledige verantwoordelijkheid worden van de NMBS, Infrabel zou instaan voor het onderhoud van de infrastructuur van de spoorwegen. Daarnaast zou een apart bedrijf worden opgericht, HR-Rail, dat zou instaan voor het personeel. Er zou ook een eengemaakt ambtenarenstatuut komen.

Gisteren uitte ACOD Spoor al haar ongenoegen over het plan van de minister. "Zo krijg je geen eenvormige besluitvorming, wel twee bedrijven die naast en tegen elkaar werken", klonk het bij Jean-Pierre Goossens.

Vandaag reageert ook ACV Transcom erg scherp. Dat de minister niet eerst overleg pleegde met de bonden voor het dossier in de pers kwam, vindt geen genade bij de christelijke vakbond. "ACV-Transcom is uitermate ontzet dat Magnette in de pers over een discussienota over de hervorming van de NMBS communiceert zonder dat de spoorvakbonden hierover voorafgaandelijk werden ingelicht. Zowel de werkwijze als het resultaat zijn voor ons onaanvaardbaar", klinkt het in een persbericht.

"We vinden het hoegenaamd niet logisch dat onze inbreng wordt gevraagd, dat de minister hierover zijn appreciatie of feedback aan ons niet kenbaar maakt en dat hij daarna toch een discussienota voorstelt die mijlenver van ons standpunt afligt."

Waarom hecht de minister geen geloof aan een door wetenschappelijke studies gestaafde visie en stelt hij een structuur voor die aan de belastingbetaler veel meer geld kost?, vraagt het ACV zich af. "Deze structuur zal de kwaliteit van de dienstverlening allerminst verbeteren, maar biedt wel meer mogelijkheden om de politisering van het bedrijf in stand te houden."

Meest gelezen