"Etiketten op voedingswaren moeten duidelijker"

Etiketten op voeding moeten nog een pak duidelijker en eerlijker. Dat eist consumentenorganisatie Test-Aankoop na een nieuw onderzoek. Met name aan de communicatie over de oorsprong van het product schort al eens wat.

"De wetgeving op dit moment bestaat, maar is beperkt", zegt Ivo Mechels van Test-Aankoop. "We kennen allemaal de voorbeelden. Denk aan een Franse vlag op het etiket of de verpakking van stokbrood dat in Nederland wordt geproduceerd.Dat soort dingen zijn nog altijd legio en moeten eruit."

Test-Aankoop voerde een online-onderzoek bij zo'n 600 consumenten. Die zijn zelf vragende partij om op voedingsetiketten meer informatie te krijgen over de oorsprong van voeding, vooral als het gaat om verse voeding, zo blijkt.

Test-Aankoop eist ook nog dat de voedingswaarde van een product duidelijk én vooraan op de verpakking staat en dat het gebruik van kunstmatige aroma's beperkt wordt.

Een andere vorm van misleiding stelt Test-Aankoop vast bij voedingswaren met vruchten. Zo staan er vaak verse aardbeien op de verpakking van een aardbeiendrink, terwijl het werkelijke percentage fruit in het product erg klein is. "We vragen een realistische weergave van van de hoeveelheid fruit op het etiket", zegt de consumentenorganisatie.

Meest gelezen