"Kleuterleraars moeten leren omgaan met kinderarmoede"

Kleuterleraars moeten al van in het begin van hun opleiding leren omgaan met kinderen die leven in armoede. Dat staat in een rapport van de Koning Boudewijnstichting. De bedoeling is om zo kwetsbare jonge kinderen al van in de kleuterklas meer kansen te geven.

Kleuters prentjes laten meebrengen of hen vragen naar een voorwerp dat zij gebruiken bij het feestvieren: in het eerste geval zijn arme kinderen beschaamd omdat zij thuis geen tijdschriften hebben om prentjes uit te knippen, in het tweede geval kunnen ze fier vertellen over het feestvieren in hun cultuur.

Op die manier leren omgaan met armoede en diversiteit moet een rode draad worden in de hele lerarenopleiding, zegt professor Piet Van Avermaet. Al bij de start moet bij kandidaat-kleuterleraars worden gepeild naar hun openheid voor diversiteit.

Ook pas afgestudeerde kleuterleraars moeten de eerste jaren in hun klas worden geholpen, want vaak is het voor hen nu een echte praktijkschok., zegt Van Avermaet. Het rapport pleit ervoor dat scholen en lerarenopleidingen hiervoor samenwerken.

Meest gelezen