"Nu doen alsof hun neus bloedt, is er toch wat over"

Europees Parlementslid Kathleen Van Brempt (SP.A) begrijpt naar eigen zeggen de eigenaar die een klacht heeft ingediend tegen Renault omdat zijn auto meer verbruikt dan de fabrikant voorspiegelt. Volgens haar lobbyt de automobielsector systematisch tegen elke nieuwe regelgeving van Europa in verband met tests voor nieuwe wagens.

"Ik kan die eigenaar goed begrijpen," zegt Kathleen Van Brempt in een persmededeling. "In tegenstelling tot wat Febiac beweert, worden auto's helemaal niet in optimale omstandigheden getest, maar in abnormale."

"Autoconstructeurs gebruiken maar liefst 20 verschillende trucs om hun auto's een "groener imago" te geven," zegt ze. "Zo kleven ze in hun officiële tests de gleuven dicht rond de deuren van auto's of zien ze erop toe dat de roosters volledig dicht zijn. Ze gebruiken speciale banden die minder weerstand hebben en zetten te veel druk op de banden. Ze passen de uitlijning van de wielen aan en knoeien met de remmen."

"Ze halen ook delen van de auto weg om het gewicht te verminderen. Zo hebben de auto's op het officiële testparcours geen zijspiegels. Er wordt gebruikgemaakt van speciale smeermiddelen om de auto's vlotter te laten rijden. Geteste auto's worden langdurig opgewarmd voor de test, de testen worden op grote hoogtes uitgevoerd, bij onrealistisch hoge temperaturen of op extra gladde ondergronden of op hellende testparcours."

"Doen alsof hun neus bloedt, is erover"

Volgens Van Brempt zoeken de constructeurs systematisch naar achterpoortjes om de geest van de Europese regels te omzeilen. "Nu doen alsof hun neus bloedt, is er toch behoorlijk wat over."

Dat Renault zegt vragende partij te zijn voor nieuwe Europese regels die het reële gebruik benaderen, lacht ze weg. "Als ze voor de rechtbank worden gedaagd, zijn ze plots vragende partij, maar als het parlement aan nieuwe regels werkt, zijn de autoconstructeurs de blokkerende partij. Ze hebben er alles aan gedaan om de nieuwe regelgeving af te zwakken en tegen te werken."

Ook de lidstaten krijgen een veeg uit de pan. "De Duitse bondskanselier Merkel is persoonlijk tussenbeide gekomen om het dossier te vertragen," zegt ze. Het is niet onbekend dat de autolobby een grote invloed heeft op de Duitse politiek.

Het Europees Parlement wil dat wagens worden getest volgens de "World Duty Vehicle Test". "Maar omdat dit een wereldwijde test is, zal het wellicht nog een tijdje duren alvorens die er echt komt," zegt Van Brempt. Intussen streeft het parlement naar een soort overgangsregeling.

Meest gelezen