Dieseluitstoot krijgt label "kankerverwekkend"

De Wereldgezondheids- organisatie (WHO) heeft de beoordeling van uitlaatgassen van dieselmotoren officieel veranderd van "vermoedelijk kankerverwekkend" naar "kankerverwekkend". Autoproducenten zijn verrast over de beslissing.

Wetenschappers van de WHO hebben de effecten van dieseluitlaatgassen nauw bestudeerd en vastgesteld dat mensen die vaak blootgesteld zijn aan uitlaatgassen van dieselvoertuigen, een verhoogd risico hebben op longkanker en blaaskanker. Vooral voetgangers, chauffeurs en wie machines bedient, lopen een hoog risico.

Er is een statistisch verband tussen beide, waardoor de wetenschappers besluiten dat de dieselgassen de oorzaak zijn van deze 2 vormen van kanker. Voor andere kankers bestaat ook een vermoeden van verband.

Op een congres in Lyon hebben experts daarom unaniem beslist om dieseluitlaatgassen officieel te bestempelen als kankerverwekkend. Dat is hetzelfde niveau als (passief) roken, alcohol, asbest, mosterdgas en ultraviolet licht. De wetenschappers waarschuwen ook om dieseluitlaatgassen zo veel mogelijk te vermijden.

Autoproducenten zijn verrast

Vertegenwoordigers van autoproducenten zeggen verrast te zijn over de beslissing van de WhO. Zij hebben juist gevraagd om het niveau van kankerrisico te verlagen omdat de vervuiling van de uitlaat door strengere emissienormen in Europa is gedaald. Het Diesel Technology Forum uit de VS zegt dat de autoproducenten juist jarenlang hebben geĂŻnvesteerd in "propere wagens". "De allernieuwste dieselwagens stoten bijna niets uit", zegt voorzitter Allen Schaeffer.

De European Automobile Manufacturers' Association reageert ook verrast en liet weten de bevindingen van de WHO nader te zullen bestuderen. De woordvoerder zegt, in lijn met zijn Amerikaanse collega's, dat de nieuwste technologieën van motoren net ontwikkeld zijn met deze gezondheidsvragen in het achterhoofd. "De nieuwste dieseltechnologie is echt heel proper."

Dieselwagens zijn erg populair in Europa en in India. In de rest van de wereld zijn benzinewagens nog altijd populairder. Maar heel wat industrie, treinen en schepen werken met dieselmotoren. Overal ter wereld zijn mensen dus blootgesteld aan dieseluitlaten. In ons land rijden 4 op de 5 wagens met diesel. Slechts 1 op de 4 nieuwe dieselwagens heeft een roetfilter.

Meest gelezen