Strengere regulering dreigt voor Uber na Europees advies

Uber moet gezien worden als een vervoersbedrijf en niet als een digitale dienstverlener. Dat heeft de advocaat-generaal van het Europees Hof geoordeeld. Als het hof het advies volgt, betekent dat dat de taxiapp strenger gereguleerd kan worden.
2014 Getty Images

De zaak voor het Europees Hof van Justitie werd aangespannen door een organisatie van taxichauffeurs uit Barcelona. Zij argumenteerden dat de UberPop-dienst, waarbij niet-professionele chauffeurs ritten aanbieden, een vorm van oneerlijke concurrentie is. UberPop is intussen overigens niet meer actief in Spanje en de dienst is ook in ons land verboden door de rechter.

De advocaat-generaal van het Hof heeft nu zijn advies klaar. Daarin staat dat Uber beschouwd moet worden als een vervoersbedrijf en niet als louter de verlener van een digitale dienst, zoals het bedrijf zou willen. Het onderscheid is belangrijk omdat de Europese regels bepalen dat een digitale dienstverlener niet onnodig aan banden gelegd mag worden door lokale autoriteiten, terwijl een vervoersbedrijf zich moet houden aan de regels die de lidstaten opleggen.

Het advies van de advocaat-generaal is niet bindend, maar het wordt meestal wel gevold door het Hof. Als dat zou gebeuren, is dat voor Uber een belangrijke nederlaag in de strijd om vrijer te kunnen opereren. Een definitieve uitspraak wordt later dit jaar verwacht.

Uber wacht uitspraak af

Uber wacht de definitieve uitspraak af, zo laat een woordvoerder van het bedrijf weten. Die zegt ook dat de taxidienst in de meeste landen nu al de regels volgt voor vervoersbedrijven.

"Beschouwd worden als een vervoersbedrijf, zou niets veranderen aan de manier waarop we gereguleerd worden in de meeste EU-landen, omdat het al de situatie is waarin we opereren. Maar het zou wel ondermijnend zijn voor de noodzaak om gedateerde wetten te hervormen die verhinderen dat miljoenen Europeanen een rit kunnen boeken met een duw op een knop."

In veel Europese landen ging de introductie van Uber gepaard met hevige protesten van taxichauffeurs en rechtszaken. De taxi-organisaties klagen aan dat Uber zich niet aan dezelfde regels houdt. Uber verdedigt zich door te zeggen dat innovatie en competitie in het voordeel zijn van de klanten.

Meest gelezen