Spookthalys als alternatief voor Fyra?

Nu de Fyra ten dode is opgeschreven, lijkt de Thalys een geschikte kandidaat om de leegte op te vullen. De Thalys rijdt ook nu al naar Amsterdam, maar de frequentie zou nog omhoog kunnen. Journalist Luc Pauwels onderzocht of een Thalystrein die nu tussen Oostende en Parijs spoort, en waar amper reizigers op zitten, als alternatief kan dienen.

Oostende even voor zes uur ’s ochtends. Een eenzame Thalys rijdt het station binnen. “Gemiddeld stappen hier een vijftal mensen op”, zegt Harry Van Damme, bestuurder van de Thalys. De reden voor het geringe succes van de “hogesnelheids”-lijn tussen de kuststad en Brussel ligt voor de hand. De Thalys moet normaal gezien op voorhand worden geboekt, of er moet een toeslag worden betaald.

Tussen Oostende en Brussel rijdt de trein bovendien amper sneller dan de gewone treinen. Dat komt omdat de sporen niet zijn uitgerust voor de hogere snelheid. De Thalys kan op op het traject dus niet zijn maximumsnelheid van 300 kilometer per uur bereiken.

Een lege dure hogesnelheidstrein

In Gent en Brugge stappen er amper nog mensen bij op de trein. In totaal reizen er nu 35 passagiers mee, op 371 zitjes, een bezettingsgraad van amper 9,5 procent. Daarom maakt deze Thalys als enige van de groep verlies. In spoorwegkringen wordt gesproken van minstens 1,8 miljoen euro per jaar.

Menig reiziger vraagt zich daarom af of het geen goed idee zou zijn om de lijn af te schaffen en de trein in de plaats in te schakelen op de verbinding tussen Brussel en Amsterdam, waar die wel weer winstgevend zou kunnen zijn.

De zaak blijkt moeilijk te liggen. De NMBS is namelijk voor 28 procent aandeelhouder van Thalys. En in de beheersovereenkomst van de nationale spoorwegmaatschappij met de federale regering wordt de NMBS verplicht een Thalys naar Oostende te laten rijden, die de belastingbetaler 1,8 miljoen euro per jaar kost.

Meest gelezen