Spannende maar ook wel sobere "Millennium"

De Zweedse journalist Stieg Larsson was nauwelijks vijftig toen hij in 2004 overleed. Hij liet toen drie afgewerkte, maar nog niet gepubliceerde manuscripten na van thrillers, die inmiddels onder de naam "Millennium-trilogie" wereldwijde bestsellers werden. De eerste roman "MƤn som hatar kvinnor/Mannen die vrouwen haten" werd verfilmd door de Deense regisseur Niels Arden Oplev en liet binnen de kortste keren de Scandinavische bioscoopkassaā€™s kraken. Nu de rest van de wereld nog.
Stieg Larsson was behalve een erg politiek geƫngageerde onderzoeksjournalist ook mede-oprichter van het antifascistische tijdschrift Expo.
In zijn thrillers fungeert journalist Mikael Blomkvist zoā€™n beetje als zijn alter ego. Het tijdschrijft waarvoor hij werkt, heet Millennium.

Dat verklaart meteen de filmtitel, alhoewel de oorspronkelijke boektitel "MƤn som hatar kvinnor/Mannen die vrouwen haten" minder sciencefictionachtig en vooral veel intrigerender klinkt.

Mikael moet verdwijningszaak herbekijken

In het begin van de film zien we hoe Mikael Blomkvist (rol van Michael Nyqvist) een rechtszaak wegens smaad verliest en daarom beslist zijn journalistieke activiteiten een tijdje "on hold" te zetten.
Net op dat moment wordt hij door de oude, rijke zakenman Vanger benaderd met een ongewone onderzoeksopdracht. De journalist zal namelijk een tijdje privƩdetective moeten spelen.

Zoā€™n veertig jaar geleden is het toen zestienjarige nichtje van Vanger spoorloos verdwenen. En nooit teruggevonden. De politie heeft het raadsel nooit kunnen oplossen. Was er sprake van ontvoering? Werd het meisje vermoord? Of heeft ze misschien zelfmoord gepleegd?

Steun uit wel erg onverwachte hoek

De oude industrieel hoopt dat Blomkvist na al die jaren toch nog het mysterie zal kunnen ontrafelen. Maar niet alle leden van de Vanger-dynastie blijken het een goed idee te vinden dat er door een buitenstaander in het familieverleden gesnuffeld wordt.
Maar behalve tegenwerking kan de journalist toch ook op hulp rekenen, ook al komt die uit een nogal ongewone hoek.

De gepiercete en zwaar getatoeƫerde goth Lisbeth Salander (indrukwekkende vertolking van Noomi Rapace) blijkt een erg bedreven hacker te zijn, die ook wel wil weten wat er indertijd met dat Vanger-nichtje precies gebeurd is.

Het is dus echt een vreemd duo, een "odd couple", dat samen de geheimen van de Vanger-dynastie probeert uit te spitten, waarbij ook bepaalde politieke implicaties, zoals de houding van die Zweedse industriegroep tijdens de Tweede Wereldoorlog, aan de oppervlakte komen. En dan moet ook nog de misogynie uit de boektitel een verklaring krijgen.

Film roept herinneringen op aan "Seven"

Regisseur Niels Arden Oplev heeft van dat alles een meeslepende, uitstekend vertolkte, spannende maar ook wel sombere thriller gemaakt, waarin ook een aantal gruwelscĆØnes (zoals een erg brutale verkrachting) voor dramatische schokmomenten zorgen.
Zo nu en dan roept de film herinneringen op aan "Seven" van regisseur David Fincher en dat mag zeker als een compliment begrepen worden.

De film komt rustig op gang, waarbij de tijd wordt genomen om de twee hoofdpersonages (die ook in de andere boeken en in de inmiddels reeds ingeblikte verfilmingen centraal staan) uitgebreid te introduceren in hun sterk van elkaar verschillende omgeving.

Opmerkelijk is ook hoe de journalist in het eerste deel de belangrijkste motor van de intrige lijkt, maar dan stilaan het voorplan aan de raadselachtige en fascinerende Lisbeth Salander moet laten.

Jan Temmerman

Millennium

van Niels Arden Oplev
met Michael Nyqvist, Peter Haber, Noomi NorƩn
release woensdag 20 mei

Meest gelezen