Kranten zien hun reclamebudgetten dalen

De reclamemarkt schuift steeds verder op van gedrukte media naar radio en televisie. Dat blijkt uit cijfers van Mediaxim, een bedrijf dat o.a. software en data levert aan de media- en reclamesector.

Vorig jaar werd in ons land ruim 3,5 miljard euro uitgegeven aan reclame, een stijging met een kleine 100 miljoen euro ten opzichte van 2010. De grootste bedragen worden nog steeds besteed op de tv-markt, gevolgd door de kranten, hoewel die een steeds kleiner stuk van de koek krijgen.

De nationale tv-zenders kregen vorig jaar 1,411 miljard euro binnen via advertenties. VTM is met 460 miljoen euro de grote slokop, en heeft zelfs 25 miljoen euro meer inkomsten dan in 2010. VT4 rukt op en kreeg 190 miljoen in kas. Opvallend is wel dat het budget voor regionale zenders met ruim een derde is afgenomen.

Wat de radio betreft, is Q-Music de zender met de meeste reclame-inkomsten. Ook Studio Brussel en Radio 2 doen het goed, terwijl MNM minder goed scoort. De krantenmarkt doet het in zijn geheel slecht. Zelfs dagbladen die hun oplage zagen stijgen, konden minder advertentieruimte verkopen dan in 2010. Enkel gratis kranten wisten extra inkomsten te halen uit reclame.

Meest gelezen