Alleen weekblad Joepie ziet oplage stijgen

De verkoop van de Vlaamse weekbladen is er in 2011 verder op achteruit gegaan. Vooral P-Magazine en Humo kregen het afgelopen jaar rake klappen. Dat blijkt uit cijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM).

Zowat alle grote weekbladen in Vlaanderen hebben het voorbije jaar lezers verloren. De daling is het sterkst bij P-Magazine. Het blad zag zijn verkoopcijfers terugvallen van 54.924 naar gemiddeld 49.182 per week (-10,5%).

Humo zag zijn oplage dalen van gemiddeld 216.044 naar 197.692 verkochte exemplaren per week (-8,5%). Dag Allemaal verloor 1,9 procent, maar blijft met 414.149 exemplargen wel het best verkochte blad in Vlaanderen.

Story beperkte het verlies tot 0,5 procent en komt uit op een oplage van gemiddeld 163.492 exemplaren per week. Knack zakte 1,9 procent naar gemiddeld 114.712 exemplaren. Ook de damesbladen Libelle en Flair zagen hun verkoop slinken met respectievelijk -1,2% tot 223.946 exemplaren en -2,9% tot 114.319 exemplaren).

Het enige weekblad dat tegen de dalende trend ingaat, is het tienermagazine Joepie. De verkoop van Joepie ging er 5,7 procent op vooruit, van 57.928 stuks per week naar 61.208 exemplaren per week.

Meest gelezen