"Facebook en Google doen aan digitale mensenhandel"

Bruno Segers, de ex-CEO van Microsoft België en RealDolmen, heeft in de kranten en op Radio 1 gewaarschuwd voor de macht die sociale media als Facebook zich toe-eigenen. "Binnenkort gebruiken ze niet alleen ons surfgedrag voor commerciële doeleinden, maar ook onze persoonskenmerken. Dat is mij een brug te ver", klinkt het.

"De Facebooks en de Googles digitaliseren onze hele persoonlijkheid om aan adverteerders door te verkopen. Dat ons surfgedrag geregistreerd en vermarkt wordt, tot daar aan toe. Maar nu is men de persoon zelf aan het digitaliseren", zegt Bruno Segers in de kranten De Morgen en Het Laatste Nieuws.

De IT-ondernemer vindt het niet kunnen dat Facebook profielfoto's van gebruikers gaat opnemen in een centrale databank met gegevens (iris-scan, stemherkenning, vingerafdrukken, etc.) voor adverteerders. Die kunnen de databank doorzoeken via gezichtsherkenning.

"Ik ben er zeker van dat de marketeers intussen al honderden andere methodes bedacht hebben om onze gepersonaliseerde informatie te gebruiken. Bedrijven komen alles over ons te weten", klinkt het.

De Morgen merkt op dat Segers niet helemaal neutraal staat in het debat over privacy op het web. Segers is een van de drie ondernemers achter het bedrijf IrisPact, dat technologie wil ontwikkelen die de privacy en veiligheid van de surfers kan garanderen.

Meest gelezen