Clip Natalia offline na heisa over "gekochte" views

De officiële clip van "Boom", de nieuwste single van Natalia, is niet meer terug te vinden op YouTube. Het aantal views van de clip was in één nacht tijd van 187.000 naar 1.250.000 geklommen. Die wel heel opmerkelijke stijging zou komen doordat er views gekocht zijn, zo werd gesuggereerd. Het management van Natalia ontkent en heeft de clip offline gehaald.

Het was collega-muzikant Tom Helsen die de kat de bel aanbond. "De muziekbusiness, ik zit er tot over mijn oren in, but it's all fake", schreef hij op zijn Facebookpagina. "En aangezien er no such thing as bad publicity is en ik Natalia wereldroem gun, hier een mooi voorbeeld van hoe dat werkt, van een kleine 200.000 views naar één dag later 1.200.000 views met enkel airplay in België. Mooie industrie, die muziek."

De entourage van Natalia ontkende meteen dat de zangeres de views zelf gekocht heeft. "Wij laten ons niet in met dergelijke praktijken", zegt Patrick Guns van Universal Music Belgium aan De Standaard. "Ik wist niet eens dat het kon." Ook Bob Savenberg, de manager van Natalia, viel naar eigen zeggen volledig uit de lucht.

De plotse stijging is wel heel opmerkelijk, want de clip had er meer dan een maand over gedaan om aan 187.000 views te raken op YouTube. Het is overigens perfect mogelijk om views te kopen. Via sites als YouTubeBoost kan je voor slechts 60 euro snel 100.000 kijkbeurten toevoegen aan je filmpje.

Deze namiddag werd de clip door al de heisa offline gehaald. "Alle partijen zijn erg ontzet door dit voorval en geschrokken van de onterechte insinuaties. Wij hopen met deze reactie een duidelijk standpunt in te nemen en wensen verder geen commentaar te geven", melden Natalia, manager Bob Savenberg en platenlabel Universal.

Meest gelezen