Luchtvaartsector bezorgd over CO2-emissietaks

Zeven Europese luchtvaartbedrijven klagen in een brief aan de Europese regeringsleiders de Europese CO2-emissietaks aan. Dat Europese emissiehandelssysteem (ETS) is van kracht sinds begin dit jaar en moet het brandstofgebruik terugdringen.

Het verzet tegen de Europese CO2-taks neemt toe. De Europese vliegtuigbouwer Airbus en zes grote luchtvaartmaatschappijen hebben een brief gestuurd naar de Europese regeringsleiders waarin ze hun bezorgdheid uiten over het ETS-systeem. Het gaat om British Airways, Virgin Atlantic, Lufthansa, Air Berlin, Air France en Iberia.

De luchtvaartbedrijven vrezen dat de CO2-taks de tewerkstelling in de luchtvaart in het gedrang zal brengen. Ze hebben het over een "onaanvaardbare bedreiging" voor hun sector.

"De maatregel brengt meer dan 1.000 banen in het gedrang bij Airbus en nog eens een 1.000-tal banen bij de toeleveringsbedrijven", schrijft Airbus-topman Thomas Enders. Vorige week kondigde Airbus al aan dat China de aankoop van Europese vliegtuigen heeft opgeschort als protest tegen de CO2-taks.

De luchtvaartsector pleit voor een globale regelgeving en vreest voor vergeldingsmaatregelen tegen Europese luchtvaartmaatschappijen, waardoor de CO2-taks dreigt te escaleren tot een handelsoorlog.

Het ETS-systeem legt alle luchtvaartmaatschappijen die van en naar de Europese Unie vliegen een extra CO2-belasting op. Buiten de EU wordt weinig begrip getoond voor de maatregel: onder meer China, de VS en India hebben al protest aangetekend. China verbiedt Chinese luchtvaartmaatschappijen zelfs om de CO2-taks te betalen. 

Bij de Europese Commissie denken ze niet dat het allemaal zo'n vaart zal lopen. "Vergeldingsmaatregelen kunnen niet volgens de Wereldhandelsorganisatie", zegt Jos Delbeke. "Volgens de internationale verdragsregels kan men Europa niet zomaar strafmaatregelen opleggen. Wij volgen dit nauwgezet op."

Meest gelezen