Binnenschippers scharen zich unaniem achter akkoord

De binnenschippers hebben het akkoord dat de vertegenwoordigers van de sector en de overheid gisteravond hebben bereikt, unaniem goedgekeurd. Daarmee komt een einde aan de filterblokkades aan de sluizen in Evergem, Merelbeke en aan het Straatsburgdok (Albertkanaal).
Wachten, dat was het enige wat de binnenschepen konden doen tijdens de dagenlange blokkade.

De binnenschippers waren eind vorige week overgegaan tot filterblokkades om hogere lonen te vragen. Maar gisteren besliste de rechtbank van eerste aanleg in Gent, na een eenzijdig verzoekschrift van een Nederlandse binnenschipper, dat de sluis van Evergem moest worden vrijgegeven.

Om 6 uur vanmorgen ging de sluis in Evergem weer open. Even later kwam ook het scheepvaartverkeer in Merelbeke en aan het Straatsburgdok weer op gang. "Het is nog te vroeg om te zeggen dat de staking voorbij is, maar we hopen dat de tijdelijke opheffing definitief wordt", klonk het bij Claudia Van Vooren (Waterwegen en Zeekanaal). De actievoerende schippers bleven wel nog aanwezig aan de sluizen.

Het was inderdaad nog afwachten of de acties definitief zouden worden afgeblazen, want het akkoord -waarin de overheid belooft haar best te doen om dumpingpraktijken in de sector tegen te gaan- moest eerst nog aan de binnenschippers worden voorgelegd. Na afloop van de vergadering bleek dat de schippers zich unaniem achter het akkoord hebben geschaard.

"Als men consequent is, gaat men nu weer varen", zegt Marc De Decker van de Federatie Belgische Binnenvaart. "Ze moeten zich wel nog eerst bevrachten, maar over enkele dagen zal iedereen weer aan het werk zijn."

Binnenscheepvaart: ups en downs

Het is van 1975 geleden is dat er nog zo'n langdurige actie was van binnenschippers, maar toen duurden de acties evenwel wekenlang. Dat meldt de nv De Scheepvaart.

"Tot begin jaren 70 haalde de binnenvaart hoge trafiekcijfers, vooral door kolen en staal, maar die sectoren gingen toen sterk achteruit", weet Paula Palmans (nv De Scheepvaart). "In die periode werd ook enorm geĂŻnvesteerd in snelwegen en was het goederenverkeer met vrachtwagens veel aantrekkelijker: het was flexibel, goedkoop en er waren geen congestieproblemen."

Maar door toenemende fileproblemen op de snelwegen, en dankzij allerlei begeleidende maatregelen, zit de binnenscheepvaart sinds begin jaren 90 weer in de lift. Op de Vlaamse waterwegen (exclusief havens) worden jaarlijks ongeveer 75 miljoen ton goederen vervoerd.

Meest gelezen