"Privatisering luchthavens Oostende en Deurne duurder dan eigen beheer"

De privatisering van de regionale luchthavens van Oostende en Deurne zal duurder uitvallen dan wanneer Vlaanderen ze zelf blijft uitbaten. Dat concludeert Vlaams parlementslid Peter Reekmans (LDD) uit een rapport van het Rekenhof.

De regionale luchthavens van Oostende en Deurne zijn al jaren zwaar verlieslatend. Daarom heeft de Vlaamse regering beslist om ze niet langer zelf uit te baten. Vanaf volgend jaar neemt de Franse groep EGIS die taak over. De groep moet de luchthavens opnieuw rendabel maken en nieuwe luchtvaartmaatschappijen aantrekken.

Volgens Reekmans kost de privatisering meer dan de eigen uitbating. "Er is een vergelijking gemaakt op 25 jaar tussen de oude en de nieuwe structuur", zegt hij. "Daaruit blijkt dat de nieuwe geprivatiseerde structuur sowieso 35 miljoen euro meer zal kosten."

Volgens het Rekenhof stemmen ook niet alle cijfers overeen, zegt hij. "Het Rekenhof zegt duidelijk dat de cijfers van de werkgelegenheid, de investeringsplannen van de concessienemer en de evolutie van het passagierverkeer die in de commissie vermeld werden, niet overeenkomen met die die in het contract staan", zegt hij. Reekmans vreest dan ook dat het contract voor Vlaanderen nog duurder kan uitvallen dan de geschatte 35 miljoen euro.

"Private partner is sowieso het meest geschikt"

Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) zegt dat het openhouden van luchthavens geen kerntaak van de overheid is. "Ik ga ervan uit dat een private partner sowieso het meest geschikt is om een luchthaven te exploiteren", zegt ze.

"Wij zijn er ook van overtuigd dat deze maatregel wat ademruimte zal geven aan de regionale luchthavens en dat de resultaten ook positief kunnen zijn", zegt de minister. "Langs de andere kant moeten wij als overheid er wel voor zorgen dat de infrastructuur die wij ter beschikking stellen in orde is. Dat is de taakverdeling die gemaakt is."

Meest gelezen