"Ik heb publieke karakter van mijn functie onderschat"

Voor het eerst in jaren zat de CEO van Belgacom nog eens in een Vlaamse tv-studio. Dominique Leroy is nu 3 maanden CEO. In "Terzake" heeft ze het over het publieke karakter van haar nieuwe job, dat ze heeft onderschat, en ze praat over de vernieuwingen die het bedrijf de komende maanden en jaren zal doorvoeren.

Dominique Leroy werd 3 maanden geleden CEO van Belgacom na het vertrek van haar omstreden voorganger Didier Bellens. Dat ze een andere stijl hanteert, ontkent ze niet. "Ik vind het heel belangrijk om open te communiceren. De komende weken zal ik ook onze nieuwe strategie uitdragen naar het personeel. Ik vind het belangrijk om dicht bij de mensen te staan, om te zien wat er leeft."

Leroy gaf ook al iets prijs over die toekomstige producten. "Er komen zeker nog nieuwe producten. Op het vlak van entertainment moeten we zorgen dat alle content die nu alleen op pc beschikbaar is, ook naar de tv kan gebracht worden. En natuurlijk blijft 4G (mobiel internet) een belangrijke groeipool."

De baas van Belgacom had het ook over het Belgacomnetwerk. "We hebben in België al heel snel internet, maar het is nooit genoeg. Zo komt 4K-televisie (nog scherper dan hd-tv) eraan en dus rollen we glasvezel uit in nieuwe zones en we vervangen verouderde koperlijnen door glasvezel."

Belgacom bouwt ook verder op de bestaande kopernetwerken. "We rollen nu een nieuwe technologie uit op ons kopernetwerk, waardoor de snelheid fors zal verhogen. We zijn daarmee uniek in de wereld. De Duitsers komen bij ons kijken hoe we het doen."

"Een rolmodel, of ik het nu wil of niet"

Naar eigen zeggen was de job als CEO van een overheidsbedrijf wel even aanpassen. "Ik heb het publieke karakter van deze job onderschat", zegt Leroy. "Ik sta veel in de belangstelling. Als ik boodschappen ga doen, word ik herkend en dat vinden mijn tienerzonen niet altijd even leuk."

Toch vindt ze dat de samenwerking met de politieke wereld goed loopt. "De politiek moeit zich niet met de operationele kant van de zaak. We hebben daarin volledige vrijheid. Maar het is wel belangrijk dat je je strategie transparant toelicht en ook de middelen die je daarvoor nodig hebt, maar daar heb ik tot nu toe heel goeie feedback op gekregen."

Leroy is ook tegen wil en dank een rolmodel voor vrouwen in de bedrijfswereld. Ze is immers de enige vrouwelijke CEO van een Bel-20-bedrijf. "Ik ben een rolmodel, of ik het nu wil of niet. Quota voor vrouwen in raden van bestuur zijn een noodzakelijk kwaad. Men zoekt te vaak in dezelfde vijver. De nieuwe wetgeving zorgt ervoor dat meer vrouwen aan bod kunnen komen, want vrouwen met talent zijn er genoeg", besluit Leroy.

Meest gelezen