Luchthaven Charleroi flirt met Brussels Airlines

Brussels Airlines hoeft niet enkel vanuit de thuisbasis in Zaventem te vliegen. Het kan ook vluchten organiseren vanuit de luchthaven van Charleroi. Dat stelt de CEO van de luchthaven van Charleroi, Jean-Jacques Cloquet, voor in De Tijd. De luchthavensector in België moet sowieso de krachten bundelen, argumenteert hij.

Charleroi moest met lede ogen toezien hoe Ryanair een deel van de activiteiten verschoof van Charleroi naar Zaventem. Misschien kan Brussels Airlines nu de omgekeerde beweging maken, suggereert Cloquet. "Zaventem heeft zijn internationale verbindingen. Wij zijn gespecialiseerd in vluchten zonder transits, gewoon van luchthaven A naar B. Nu Brussels Airlines dat segment verder ontwikkelt, komen er opportuniteiten", zegt Cloquet, topman van luchthavenuitbater BSCA.

Het idee is zeker niet nieuw. Waalse politici dromen al langer van de komst van Brussels Airlines naar Charleroi. Cloquet argumenteert dat de buitenlandse concurrentie Zaventem en Charleroi zal dwingen tot meer samenwerking, en zegt dat een eventuele komst van Brussels Airlines hen nieuwe klanten kan opleveren.

Cloquet wil dat de Belgische luchthavens zich wapenen voor de toekomst. De concurrentie vanuit pakweg het Midden-Oosten wordt groot, en tegelijk liggen in West-Europa verschillende grote luchthavens op een zakdoek. De Belgische luchthavensector kan in dat geval maar beter de krachten bundelen, redeneert Cloquet.

"We moeten zoeken naar een goed evenwicht tussen Brussel, Charleroi en de andere luchthavens. Dat gebeurt het best in een nationaal platform voor de burgerluchtvaart." Cloquet verwijst daarvoor naar het buitenland, naar Nederland, Zweden en Finland. 

Meest gelezen