Colruyt voert "slang" aan de kassa niet in

De warenhuisketen Colruyt zal het aanschuiven in "slang" aan de kassa niet veralgemenen. Uit een test in drie winkels is gebleken dat de klanten de klassieke wachtrij verkiezen.

De test met de slang werd vorig jaar uitgevoerd in de Colruyts van Zottegem, Waterloo en Rixensart. Gedurende enkele weken konden de klanten niet langer in aparte wachtrijen aan de kassa staan (kleine foto), maar wel in één lange slangvormige rij (foto bovenaan). De eerste klant in de rij kon dan doorschuiven naar de eerste kassa die vrijkwam.

Colruyt zou het systeem uitbreiden naar alle winkels als het positief werd onthaald. Maar uit de tests blijkt dat de klanten toch een voorkeur hebben voor het klassieke wachtsysteem. "Vooral omdat ze graag zelf hun kassa kiezen", luidt het bij Colruyt. "Veel mensen kennen de kassabedienden persoonlijk en willen de kans krijgen om dat contact te onderhouden."

Niet alle klanten waren er bovendien van overtuigd dat het slangsysteem sneller ging dan het klassieke systeem. Colruyt zelf had overigens ook bedenkingen. "De slang nam meer plaats in dan de aparte wachtrijen. Op drukke momenten kon ze ook heel lang worden, waardoor er files ontstonden tussen de rekken. Voor een efficiënt verloop van de slang hebben we dus meer ruimte nodig en dat is een te grote investering", luidt het.

Meest gelezen