"Als vrouw wil ik serieus genomen worden"

Hoever kan men gaan met het laten opdraven van nauwelijks geklede vrouwen in (reclame)spots, die een boodschap moeten uitdragen die niets met de schaarsheid aan kledij te maken heeft? Hoe "creatief" mogen reclamemakers hier zijn? Deze vragen duiken opnieuw op bij de lancering van een filmpje met veiligheidsvoorschriften, na te leven in een vliegtuig, dat via YouTube ook dienst doet als reclamefilmpje. Air New Zealand werkte hiervoor samen met diverse topmodellen die op de Cookeilanden in de Grote Oceaan hun bikini-kwaliteiten konden tonen.

Het project "Safety in paradise" past in een samenwerking met Sports Illustrated, dat momenteel aan zijn badpakkenspecial werkt. Onder anderen Christie Brinkley, Chrissy Teigen en Jessica Gomes zijn te bewonderen in de video, die normaliter morgen online gaat. Maar het was "the making of"-video die nu al de nodige controverse uitlokte.

Docente Deborah Russell van Massey University, Nieuw-Zeeland, kon bij het zien van deze video niet anders concluderen dan dat het eindresultaat "ronduit seksistisch" zal zijn. "Mijn bezorgdheid is dat, als ik als vrouw het vliegtuig neem om een zakenmeeting bij te wonen, iets serieus dus, ik geconfronteerd word met vrouwen in bikini’s op overdreven geseksualiseerde beelden. Dat is vals", aldus de vrouw op nieuwswebsite The Sydney Morning Herald.

"Ik wil serieus genomen worden. Maar blijkbaar bedoelen zij dat enkel mijn geslacht belangrijk is. Deze video wil ik absoluut niet zien. Want naast mij zullen mannen met wellustige blik de beelden bekijken."

"Hun veiligheidsvideo’s zijn altijd al een beetje gewaagd. Ze willen juist zo de grenzen aftasten en hun plaats op de markt veroveren", voegde marketingdeskundige Rod Brodie eraan toe. In vorige video’s waren onder anderen actrice Betty White en rapper Snoop Dogg te zien.

Een woordvoerster van de vliegtuigmaatschappij ontkrachtte de woorden van Russell op The New Zealand Herald door de video "smaakvol" te noemen, met verder de mededeling dat het project vooraf door een testpubliek beoordeeld was: "Zo zijn we zeker dat we de juiste balans vinden tussen entertainment en de veiligheidsvoorschriften."

Intussen werd wel de reactiemogelijkheid op YouTube uitgeschakeld.

Meest gelezen