Bochten op het BAM-tracé - Lex Moolenaar

Groot nieuws uit Antwerpen: alle politieke partijen zijn het eens. De overkapping van de Ring is unaniem zalig verklaard. Daar waren wel enkele bochten voor nodig. Het bochtenwerk in het Oosterweeldossier, de Antwerpse tegenhanger van B-H-V, is sinds het begin van deze eeuw ronduit spectaculair geweest. Sommige politieke kopstukken kwamen ermee weg, anderen zullen er tot het einde van hun dagen door worden achtervolgd.
opinie
Opinie

Vogels, Janssens & Van Mechelen

Neem nu Mieke Vogels. Tien jaar geleden liet zij zich ontvallen dat ze het ontwerp van de inmiddels allang vergeten Lange Wapper best mooi vond. Door de dynamiek van de overlevering doet vandaag het verhaal de ronde dat ze stond te dansen van plezier bij de maquette. Vogels is inmiddels verdwenen en Groen staat in de frontlijn van het verzet tegen het BAM-tracé. Zoals de Duitse bondskanselier Konrad Adenauer zei: Was kümmert mich mein Geschwätz von gestern?

Of Patrick Janssens. Die dacht bij zijn aantreden als burgemeester dat het te laat was om het volgens hem monsterlijke viaduct nog tegen te houden en zei laconiek: Walk and don’t look back. Later maakte hij een bocht van 180 graden, die zou leiden tot een Belgisch compromis. Janssens moest het BAM-tracé slikken, maar het viaduct verdween wel onder de grond. Ook Janssens staat niet meer op het politieke toneel. Oosterweel heeft zijn eerste generatie politici overleefd.

Dirk Van Mechelen is er nog wél. Als minister was hij de meest fanatieke pleitbezorger van de BAM en de Lange Wapper. Nu verdedigt hij met zijn partij de alternatieven van Ringland en de Antwerpse actiegroepen. Vreemd genoeg wordt Van Mechelen niét verketterd om zijn bocht. Wellicht heeft hij een betere timing gekozen om zijn voortschrijdend inzicht om te zetten in politieke actie.
 

Met bloed ondertekend

Terwijl Van Mechelen en zijn Open Vld alweer op kruissnelheid zijn, moet de sp.a zich nog dagelijks in bochten wringen. De erfgenamen van Janssens lonken verlangend naar de successen van de Antwerpse burgerbeweging, maar ze hebben in 2010 het akkoord ondertekend voor tunnels op het BAM-tracé. Met bloed, zo blijkt nu. De sp.a probeert de aandacht af te leiden met voorstellen zoals een verplichte verkeerssturing voor vrachtwagens naar de Liefkenshoektunnel, maar dat zet niet veel zoden aan de dijk. Uit een peiling van Gazet van Antwerpen bleek dit weekend dat de partij in het kieskanton Antwerpen (de stad en de gemeente Zwijndrecht) een oplawaai van jewelste krijgt.

Een lawine van voorstellen

Bochten, altijd maar weer nieuwe bochten... Het grillige parcours heeft de politieke partijen de voorbije jaren helemaal uitgeput. Telkens wanneer er nieuwe voorstellen werden gelanceerd, moesten ze die bestuderen om er asap een standpunt over te kunnen innemen dat niet meteen als geheel achterlijk zou worden afgedaan.

Een tolvrije Liefkenshoektunnel, de verbinding E17/E34 op de linkeroever, de A102/R11bis aan de andere kant van de Schelde, een combinatie van beide verbindingen tot een ‘bretellencomplex’... De oplossingen voor het verkeersinfarct vlogen je de voorbije jaren om de oren. “Alternatieven voor het BAM-tracé? Kies maar uit, meneer en mevrouw! We hebben de Meccano, Arup/SUM, Oosterweel-Noord, het Consensusmodel... En als daar niks tussen zit van uw gading, dan trekken we gewoon een andere kast open.”

Het gebakkelei in Antwerpen maakte de regering in Brussel radeloos. Minister Crevits begreep niets van die rare Antwerpenaars. Ergens in de loop van het feuilleton werd tijdens een broodjeslunch besloten om niet meer te spreken over het BAM-tracé, vanwege de negatieve connotatie van dat drieletterwoord. Zo werd het Oosterweel-tracé geboren. Maar daar trapte de burger niet in.

Eureka: Ringland!

En toen was er ineens Ringland. Een twee jaar oud idee, dat door een meesterlijk communicatieplan op het juiste moment in de markt werd gezet. Ineens is daar een toekomstplan dat alle strijdende partijen in Antwerpen verbindt. Het is de verzoening met het lot, de catharsis uit het klassieke Griekse drama.

En meteen hebben nu ook CD&V en N-VA een bocht ingezet. Geen haarspeldbocht weliswaar, maar toch. Als er in Antwerpen zoveel enthousiasme groeit voor die overkapping, dan wil Kris Peeters dat plan wel eens bekijken. Zolang hij de aannemers van het bouwconsortium Noriant maar niet tegen de haren in strijkt. Want op schadeclaims tot een half miljard euro zit de Vlaamse regering niet te wachten.

Ook bij de N-VA valt dezer dagen enige nervositeit te bespeuren. In de regering heeft de partij zich in het Oosterweeldossier altijd verstopt achter de brede schouders van Peeters, die samen met Hilde Crevits als een Vlaamse versie van Batman & Robin alle aanvallen van de boze buitenwereld op de BAM afsloegen. Maar nu tienduizend Antwerpenaren op straat zijn gekomen voor de overkapping, zegt burgemeester Bart De Wever dat hij geen enkel goed idee voor zijn stad afwijst en vraagt N-VA-schepen Koen Kennis een nieuw onderzoek. Dat moet wel besteld en betaald worden door de Vlaamse regering, want die is tenslotte de beheerder van de Ring.

Nadert het bochtenwerk nu zijn einde? Nee, het is alweer volop bezig. Een nieuwe hamvraag heeft zich namelijk aangediend: is Ringland compatibel met Oosterweel of niet?
Er is nog lang geen licht aan het einde van de Antwerpse tunnels.

(Lex Moolenaar is senior writer bij Gazet Van Antwerpen.)
 

VRT NWS wil op vrtnws.be een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publiceren we regelmatig opinieteksten. Elke auteur schrijft in eigen naam of in die van zijn vereniging. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst. Wilt u graag zelf een opiniestuk publiceren, contacteer dan VRT NWS via moderator@vrt.be.

Meest gelezen