CD&V en Ecolo-Groen willen onderzoek naar Fyra

CD&V en Ecolo-Groen willen een onderzoek van het Rekenhof naar de Fyra. CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh heeft daarvoor een resolutie ingediend. De groenen hebben een brief naar het Rekenhof gestuurd. Intussen ontstaat er opschudding over een brief van de NMBS waarin de bestelling van drie hst-stellen zou worden bevestigd.

De christendemocraten willen dat het Rekenhof het hele Fyra-verhaal van a tot z uitvlooit. Kamerlid Jef Van den Bergh wil dat een neutrale partij haar licht laat schijnen over het volledige project. "Hoe heeft de Fyra die nu als een rijdend gevaar wordt gezien ooit een vergunning kunnen krijgen?"

Ook de groene fractie vraagt het Rekenhof om een onderzoek te starten naar de Fyra-saga en wil dat het controle-orgaan samen met hun Nederlandse collega's uitpluist wie exact verantwoordelijk is voor het Fyra-debacle. Ze willen weten hoeveel de trein gekost heeft aan de NMBS en hoeveel kosten er nog te verwachten zijn.

De groenen willen, net als de christendemocraten overigens, onder meer een analyse van de aanbestedingsprocedure, de uiteindelijke keuze voor AnsaldoBreda, de afgesloten contracten, de kosten voor de juridische procedures en het commerciële verlies dat de NMBS leed door de stilstand van de veelgeplaagde treinen en het inleggen van vervangbussen- en treinen.

"Opgelet voor dubbel werk"

N-VA-Kamerlid Steven Vandeput waarschuwt voor dubbel werk en roept op de politieke verantwoordelijken in het parlement uit te nodigen. "Er bestaat al een onafhankelijke studie van het consultancybureau Ernst&Young", zegt Vandeput. "Die kan voor het Rekenhof een nuttige basis zijn". Hij waarschuwt ook dat een nieuwe doorlichting opstarten, bijkomende vertraging zal opleveren.

Vlaams Belang wil dan weer een parlementaire onderzoekscommissie. De vraag om de politieke verantwoordelijken te horen, zoals N-VA voorstelt, is volgens de partij te vrijblijvend. Wel zou de onderzoekscommissie waar nodig de hulp van het Rekenhof inroepen, zoals Groen en CD&V vragen.

Meest gelezen