"Oosterweeltracé is veel meer uitgewerkt, prijs is dus beter gekend"
Vlaams Parlementslid Björn Rzoska (Groen) hekelt in De Morgen dat voor het Oosterweeltracé minder "niet in te schatten bouwkosten" zijn aangerekend dan voor de alternatieven: vijftien procent tegenover twintig procent. "Puur bedrog", vindt hij.
Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) reageert verbaasd op de kritiek. Volgens Bojan Cerovic gaat het om een standaardramingsmethode. "Het Oosterweeltracé is simpelweg veel meer uitgewerkt, dus de prijs is beter gekend. Bij de andere tracés zijn er nog veel meer onzekerheden, waardoor vijf procent extra marge is genomen", verduidelijkt hij.
Hoe dan ook blijven de conclusies overeind, onderstreept Cerovic. Oosterweel blijft het goedkoopste tracé en in de finale maatschappelijke kosten-batenanalyse is het verschil zelfs verwaarloosbaar. "Het is uiteindelijk om die analyse dat het gaat", zegt de BAM-medewerker. In die analyse worden ook zaken als winst voor economie en mobiliteit meegeteld. "En dan komt het Oosterweeltracé nog steeds 4 miljard beter uit, dat is het relevante cijfer hier", besluit hij.
Cerovic ontkent tot slot dat er sprake is van strikte geheimhouding. Om redenen van concurrentie vraagt onderzoeksbureau Arcadis discretie over zijn methoden, maar de cijfers zouden hoe dan ook deze namiddag worden toegelicht in het Vlaams Parlement.