Ford Genk gaat dicht, 4.300 mensen verliezen job

De fabriek van Ford in Genk gaat dicht in 2014. Dat is bekendgemaakt op de bijzondere ondernemingsraad vanmorgen. Meer dan 4.300 werknemers verliezen hun baan. Daarmee is het zwartste scenario dat voorlag werkelijkheid geworden.

Zoals verwacht hebben de werknemers van Ford Genk slecht nieuws gekregen. Er waren een heel aantal mogelijke scenario's: van afvloeiingen over een geleidelijke afbouw tot een volledige sluiting. Het is dus dat laatste geworden en wel op korte termijn. Binnen de 2 jaar stopt het werk in Genk. De constructie van de huidige modellen loopt dan ten einde.

De aankondiging gebeurde door de lokale directie, de Europese top van Ford was niet aanwezig, tot woede van de vakbonden. De productie van de nieuwe modellen van de wagens die Genk momenteel produceert, verhuist naar Valencia, in Spanje. Het gaat om de Mondeo, S-Max en Galaxy.

De nieuwe modellen van de S-Max, Galaxy en Mondeo komen dus niet naar Genk. Dat was in 2010 nochtans vastgelegd in een "toekomstcontract" dat de Vlaamse overheid en de internationale Ford-directie tekenden. "Werkzekerheid tot 2020", klonk het toen.

Midden september brak nog onrust uit nadat bekend was geraakt dat er aan een herstructureringsplan werd gewerkt. Maar de directie beloofde dat de geplande investeringen zeker zouden doorgaan.

Zwarte dag voor werkgelegenheid in de regio

Voor de werkgelegenheid in de regio is het een zwarte dag. Naast de 4.300 werknemers van Ford die hun baan verliezen, komen ook de meer dan 5.000 jobs bij de toeleveranciers in het gedrang.

De fabriek in Genk lijdt al een hele tijd onder de gevolgen van de economische crisis en de malaise in de auto-industrie.Omdat er te veel auto's geproduceerd worden voor de Europese markt, wordt nu maar rond de 65 procent van de capaciteit van de fabriek gebruikt. Dat is te weinig om winstgevend te zijn.

Aan de fabriek hadden zich enkele honderden arbeiders verzameld. Zij reageerden met verslagenheid en verdriet op het nieuws van de sluiting. Bij een aantal was er ook woede, omdat ze het gevoel hebben dat de Ford-directie gemaakte beloftes breekt. "Het nieuws is hier ingeslagen als een bom", zegt VRT-journalist Mathijs Bijnens in Genk. "De ontgoocheling is heel groot." Een plan om met de trein naar Brussel af te zakken werd afgeblazen.

Volgens Agoria, de Belgische federatie van de technologische industrie, heeft de sluiting van de Ford-fabriek in Genk een zware economische impact. "Ford is goed voor een omzet van 3 miljard euro. Een sluiting doet ons bbp met 0,3 procent dalen.

Meest gelezen