Vlaamse Regering dient Europese steunaanvraag voor Ford in

De Vlaamse Regering heeft voor het eerst aan het Europees Globalisatiefonds (EGF) ruim een half miljoen euro gevraagd. Met dat geld wil Vlaanderen een VDAB-project ondersteunen waarin ontslagen werknemers worden begeleid naar een nieuwe job. Het blijft ook zeker niet bij dit ene steundossier, aangezien Ford Genk eind dit jaar definitief stopt met zijn activiteiten en er dus nog een grote ontslaggolf aankomt.

Het Europees Globalisatiefonds heeft jaarlijks tot 500 miljoen euro ter beschikking om werknemers die het slachtoffer zijn van collectieve ontslagen door globalisatie te ondersteunen bij hun zoektocht naar een nieuwe job. De middelen kunnen bijvoorbeeld worden geĆÆnvesteerd in alle maatregelen die de activatie van de ontslagen werknemers ondersteunen, bijvoorbeeld in trainingen, herscholing, outplacement, opvolging in de zoektocht naar nieuw werk of de opstart van een eigen zaak.

Om een beroep te kunnen doen op dit type Europese steun moeten er binnen een periode van 4 maanden minstens 500 ontslagen zijn gevallen. De financiering werkt bovendien volgens het 1-om-1-principe: voor elke euro die door een overheid in een bepaald land wordt vrijgemaakt, past het EGF zelf ook een euro bij. Het fonds kwam in het verleden al tussenbeide voor de ex-werknemers van Opel Antwerpen in 2011.

Volgende steunaanvraag wordt al voorbereid

In dit eerste dossier dat door de Vlaamse Regering bij de Europese Commissie werd ingediend, gaat het om 469 mensen. Dat zijn er minder dan de vereiste 500 ontslagen werknemers die nodig zijn om steun te verkrijgen, maar de ontslagen bij Ford zullen in verschillende golven plaatsvinden. In totaal zou het naar schatting gaan om 10.000 mensen, waarvan er 6.000 werken voor toeleveringsbedrijven.Ā 

Per ontslagen Ford-werknemer zou het EGF een budget toekennen tussen de 2.500 en 3.500 euro. Ter vergelijking: bij Opel Antwerpen in 2011 ging het om 3.385 euro per werknemer. Aangezien Ford Genk pas eind dit jaar zijn deuren sluit, moet de grootste ontslaggolf nog komen. Daarom blijft het sowieso niet bij deze eerste steunaanvraag.

Lode Vereeck (Open VLD) is alvast blij dat de trein nu vertrokken is. "We moeten vermijden dat er te veel gekibbeld wordt in dit dossier. Goed samenwerken met alle betrokken partijen om zo veel mogelijk steun binnen te halen, dat is de boodschap. Dit is alvast een opsteker voor de getroffen werknemers en de regio."

Meest gelezen