Kokers van Liefkenshoek- spoortunnel zijn klaar

De tunnelkokers van de nieuwe Liefkenshoekspoortunnel zijn afgewerkt en de werken liggen op schema. Dat meldt spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel. De tunnel verbindt de Waaslandhaven met Antwerpen Noord. Tegen september volgend jaar moet de Liefkenshoekspoortunnel in gebruik worden genomen.

De tunnel bevat twee tunnelkokers die elk zes kilometer lang zijn en 40 meter onder de Schelde liggen. Het is de langste spoortunnel van het land. "Vandaag is een mijlpaal", zegt Frédéric Petit van infrastructuurbeheerder Infrabel. "Alle grote bouwkundige werken zijn volledig afgerond op het 16,2 kilometer lange traject."

Toch is het nog even wachten vooraleer er effectief treinen zullen rijden door de tunnel. "Momenteel is Infrabel bezig met de spoorwerken, zoals de aanleg van de sporen, de seininrichting en de bovenleiding. Over negen maanden kunnen we starten met de technische- en certificatietesten van de spoorweginfrastructuur", zegt Petit.

"De bouw van de tunnel, waaraan sinds 2008 gewerkt wordt, houdt daarbij het oorspronkelijk voorziene tijdsschema aan", zegt de woordvoerder van Infrabel. "Met de tunnel wordt de capaciteit van het treinverkeer in de Antwerpse haven verhoogd. Daarenboven moeten treinen niet meer omrijden via de Kennedytunnel, wat een snelheidswinst van zo'n drie kwartier tot een uur oplevert."

Tegen 2020 dagelijks 100 treinen door de tunnel

Tegen september volgend jaar wordt de Liefkenshoekspoortunnel dan echt in gebruik genomen. Treinen kunnen dan rechtstreeks onder de Schelde van linker- naar rechteroever rijden. Met de nieuwe spoortunnel wil Infrabel het goederenvervoer per spoor in de Antwerpse haven stimuleren. Tegen 2020 zouden er dagelijks zo'n 100 treinen doorrijden.

De Liefkenshoekspoorverbinding wordt gebouwd via het publiek-privaat samenwerkingsverband THV Locobouw. In totaal kost het project voorlopig 765 miljoen euro. Daarvan kwam al 107 miljoen euro van Vlaanderen en 75 miljoen euro van Infrabel.

Het is na de Diabolo-verbinding aan de nationale luchthaven een tweede pps-constructie voor Infrabel. In tegenstelling tot dat project zal er voor de Liefkenshoekspoorverbinding geen tol betaald moeten worden. Wel betaalt Infrabel sinds dit jaar tot 2051 jaarlijks een beschikbaarheidsvergoeding van zo'n 50 miljoen euro. De verbinding wordt uitgerust met het Europese beveiligingssysteem ETCS.

Meest gelezen