Partijen investeren meer in advertenties

De val van de regering en de vervroegde verkiezingen zijn een goede zaak voor de kranten. De partijen hebben nooit eerder zo veel geadverteerd in dagbladen, schrijft De Standaard. Blijkbaar hebben partijen hun campagnestrategie aangepast.

Omdat er zo weinig tijd was tot aan de verkiezingen zouden partijen minder hebben geïnvesteerd in het drukken van folders en affiches en veel meer in krantenadvertenties.

Tot nog toe gaven de partijen samen al 1.634.115 euro uit aan advertenties in de kranten van Corelio (De Standaard en Het Nieuwsblad) en Concentra (Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen). Dat is nu al zo'n 200.000 euro meer dan bij de campagne in 2009.

De SP.A gaf met 493.564 euro het meeste uit, voor Open VLD (352.335 euro) en de N-VA (328.463 euro). De CD&V gaf al 256.005 euro uit en Groen! 140.176 euro. Lijst Dedecker adverteerde voorlopig voor slechts 60.153 euro, maar dat is wel 3 keer meer dan de partij vorig jaar uitgaf bij de verkiezingen.

Opvallend is ook dat Vlaamse partijen veel meer adverteren dan Franstalige partijen. De MR is de koploper over de taalgrens met 51.000 euro, zo'n 10% van het budget van de SP.A.

In totaal mogen partijen maximaal 1 miljoen euro uitgeven aan hun campagne. In 2009 waren alle campagnes samen goed voor 15.412.870 euro.

Meest gelezen