Blijft mobiliteit in Herentals discussiepunt?

De politiek in Herentals werd de voorbije jaren beheerst door het mobiliteitsplan. In dat dossier werd de verdwijnpaal op de Grote Markt legendarisch. Ook de kasseien van het vernieuwde centrum deden stof opwaaien. Beide dossiers zullen ook in de komende legislatuur onderwerp van discussie blijven. En ook de gemeentelijke financiën worden belangrijk, zegt de oppositie.

Het stadsbestuur maakte in 2004 werk van een vernieuwd mobiliteitsplan voor de stadskern. Een van de belangrijkste ingrepen daarbij was het plaatsen van een zogenoemde verdwijnpaal om het doorgaand verkeer op de Grote Markt te beletten. De beslissing werd al in de vorige legislatuur genomen, maar de verdwijnpaal werd pas operationeel in 2007.

Het duurde niet lang voordat de paal een doorn in het oog werd van heel wat Herentalsenaren en in het bijzonder van de handelaars. In september 2008 verschenen de eerste petities om de paal weer weg te halen en opnieuw verkeer toe te laten op de Grote Markt. Verscheidene actiegroepen van zowel voor- als tegenstanders schreeuwden hun mening uit, maar het was uiteindelijk een referendum onder de bevolking dat de knoop moest doorhakken.

In mei 2010 werd de paal weggehaald. “Dit referendum maakte duidelijk dat een overgrote meerderheid deze paal en het hieraan gekoppelde mobiliteitsplan naar de prullenmand verwees”, zegt oppositieraadslid Daniël Marcipont (Vlaams Belang).

Het laatste woord over de mobiliteit in de stad is nog niet gezegd. Voor burgemeester Jan Peeters (SP.A) blijft het een aandachtspunt. “Herentals is een zeer dichtbevolkte stad met zeer veel verkeer door onder andere de handel en het onderwijs. Daarom is het dan ook van groot belang om dat verkeer zo veilig mogelijk te houden."

Onrust over de stadskernvernieuwing

Toen de heisa over de verdwijnpaal een beetje was gaan liggen, ontstond er in de stad onrust over de stadskernvernieuwing. De kasseien van de vernieuwde centrumstraten sprongen één voor één stuk. De meeste straten moesten nog eens heraangelegd worden, met maandenlange hinder tot gevolg.

Een expert weet de problemen aan het gebruik van zwakke kasseien en een minderwaardige fundering, en raamt de schade op 400.000 euro. Een juridische veldslag zal tijdens de komende legislatuur moeten uitwijzen hoeveel euro het stadsbestuur daar van kan recupereren.

De stad kan het geld alleszins goed gebruiken want de oppositie maakt zich zorgen over de gemeentelijke financiën in Herentals.

“De financiën zullen ongetwijfeld doorslaggevender worden, aangezien er door de economische crisis minder inkomsten in de stadskas zullen belanden en het verhogen van de reeds hoge Herentalse gemeentebelastingen allesbehalve aangewezen is. Zuinigheid zal met andere woorden ingebakken moeten worden in het hele beleid”, zegt onafhankelijk oppositieraadslid Guy Paulis.

Komt er een overdekte wielerpiste?

Een omvangrijk dossier wordt de komende jaren ongetwijfeld dat van de overdekte wielerpiste. Het huidige stadsbestuur wil absoluut de bouw van een overdekte wielerpiste op het Bloso-domein binnenhalen.

Oppositiepartij Groen kantte zich al tegen de plannen. De partij is niet tegen de komst van een wielerpiste, maar ziet onder meer omwille van de mobiliteitsimpact de geplande locatie niet zitten.

Jef Van Nooten

Meest gelezen