Grondige facelift voor de Zennestad

Vilvoorde is onmiskenbaar een stad in beweging. Door het Watersiteproject aan het kanaal krijgt een deel van de stad een heuse make-over. Er verschenen al een hotel, appartementen en lofts en de wandelboulevard langs het water is bijna klaar.

Maar de nieuwe gebouwen staan in schril contrast met de vele arbeiderswijken in de stad. Bovendien ligt de stad in de schaduw van Brussel en dat brengt fenomenen mee zoals criminaliteit, verkeersoverlast, dure woningen en verfransing.

De afgelopen jaren waren er heel wat bouwwerven in de stad. In 6 jaar tijd is het beeld dan ook sterk veranderd. “Met het Watersiteproject laten we zien hoe een nieuw Vilvoorde zich kan ontwikkelen. Bovendien zijn we zijn nu al de grootste mediastad in Vlaanderen en willen ons zo verder uitbouwen”, zegt burgemeester Marc Van Asch (CD&V). “Ik wil de stad blijven promoten als kanaalstad, als een sterke regionale centrumstad.”

Maar financieel is het niet makkelijk. “Eigenlijk zou Vilvoorde erkend moeten zijn als centrumstad, maar dat is het niet”, zegt Kevin Vincke (N-VA). “We krijgen er dus geen geld voor en het is hard werken zonder bijdragen uit het fonds voor centrumsteden. Financieel was het een lastig parcours, maar we hebben het deftig afgewerkt.”

De SP.A is vooral fier op het Vilvoordse Zilverpunt, dat bejaarden en gehandicapten helpt met bijvoorbeeld een boodschappendienst en een verhuisdienst. De sociale economie, met strijkwinkels en dergelijke, is intussen goed voor zo’n 350 banen.

Huizenprijzen ook hier te hoog

Maar de socialisten willen nu vooral één evolutie tegenhouden. “We zien dat modale gezinnen steeds moeilijker een betaalbare woning vinden”, zegt Hans Bonte. “Als stad moeten we actiever zijn. We moeten zelf woningen aankopen en renoveren en ook de leegstand moet worden teruggebracht.

Bovendien is ook de “overbewoning” een probleem. In veel huizen wonen meerdere gezinnen. Dat brengt soms ook huisjesmelkerij mee.” Bonte ziet ook veel uitdagingen door de forse bevolkingsgroei. “Dat kan alleen als ook de randvoorwaarden, zoals kinderopvang en scholen mee volgen.”

De explosieve bevolkingsgroei heeft de stad de afgelopen jaren ook met een mobiliteitsprobleem opgezadeld. Aan de rotondes aan het Heldenplein naast de kerk is het tijdens de spitsuren in alle richtingen lang aanschuiven.

“Die 2 rotondes naast elkaar is om problemen vragen”, vindt Filip De Man (Vlaams Belang). “De voetpaden zijn er veel te breed en men heeft er ook nog parkeerplaatsen willen maken. Dat hele concept moet worden herbekeken.” Alain Van Hende (Vilvocraten) stelt voor om het kleinere rondpunt te schrappen.

Van Asch schuift hete aardappel door

Burgemeester Van Asch denkt echter niet dat er lokaal oplossingen zijn voor het fileprobleem. Een terugkeer naar een kruispunt met lichten is voor hem geen optie. “Vroeger stonden er lichten, maar die zijn verdwenen na een aantal zware ongelukken met doden. De situatie kan je ook niet vergelijken, want de afgelopen jaren zijn er ook veel meer auto’s bij gekomen."

"Het probleem is dat het bovenlokaal netwerk niet is gevolgd. Vilvoorde wordt nu gebruikt als sluipweg door mensen die niet vast willen zitten op de snelwegen rond de stad. Het is vooral die bovenlokale infrastructuur die moet worden aangepast.”
 

Handelskern wordt aangepakt

De heraanleg van de hele handelskern staat wel in een vergevorderd stadium. “Een van de eerste beslissingen voor het volgende college wordt de aanleg van de ondergrondse parking”, zegt Van Asch. Zowel de site van het Rooseveldtplein als de Grote Markt worden onderzocht, al gaat de voorkeur bij de meeste raadsleden uit naar de Grote Markt. Van Hende vindt een ondergrondse parking dan weer te duur en kiest voor een parkeertoren op de plaats van de voormalige gebouwen van Sibelga, aan de voet van de Vuurkruisenlaan, schuin tegenover de kerk. “Zo vermijd je ook dat de Grote Markt 3 jaar openligt.”

Ook de heraanleg van de Leuvensestraat krijgt stilaan vorm. Tijdens een proefproject werd de straat autovrij gemaakt, maar veel handelaars klaagden over inkomstenverlies. Nu ligt er een plan op tafel om de straat autoluw te maken. Auto’s zouden nog kunnen passeren, maar de parkeerplaatsen verdwijnen, behalve die voor gehandicapten en enkele plaatsen voor laden en lossen.

“Een slecht idee”, zegt Filip Deman. “Alsof dit een shoppingstad is. Vilvoorde is niet zo groot om een hele middag te shoppen. Wanneer Uplace er komt, zal er trouwens nog weinig van shoppen in huis komen.”

Vilvoorde heeft al officieel geklaagd over de plannen voor het grote winkelcentrum in Machelen, maar voorlopig zonder resultaat. “Het is ook kiezen tussen de pest en de cholera”, vindt Vincke (N-VA). “Bij Uplace kan je wel zien dat het duidelijk in Vlaanderen ligt. Daarmee kunnen we nog deals sluiten. Bij de andere grote projecten (Van Praetbrug en Heizelvlakte, nvdr.) is dat veel minder het geval.”

Bart Hellemond

Meest gelezen