De tabel van Mendelejev verwelkomt element 117

De tabel van Mendelejev is officieel weer een element rijker. Het gaat over element 117, dat al de tijdelijke naam "Ununseptium" kreeg.

Atoomnummer 117, met de tijdelijke naam "Ununseptium", werd al in 2010 ontdekt door Russische en Amerikaanse wetenschappers. Toch mag een nieuw element pas toegevoegd worden aan de periodieke tabel als het door twee onafhankelijke laboratoria wordt erkend. 4 jaar na datum is het eindelijk zover.

Het nieuwe element 117 bestaat uit 117 protonen en 177 neutronen. De protonen bepalen de aard van het atoom, de neutronen zorgen er dan weer voor dat alles lang genoeg samenhangt, aangezien protonen elkaar elektromagnetisch afstoten. Hoewel er al zwaardere atomen bekend zijn, heeft het veel langer geduurd vooraleer het bestaan van "Ununseptium" kon worden bevestigd. Het zwaardere element 118 is zo zelfs 8 jaar eerder voor het eerst ontdekt.

De stabiele elementen van de tabel van Mendelejev zijn wel definitief af. Toch wordt er nog af en toe een nieuw element ontdekt en toegevoegd. Het zijn onstabiele elementen die na een bepaalde tijd weer uit elkaar vallen.