Nieuwe dino met lange snuit wordt "Pinokkio rex" genoemd

Wetenschappers hebben een dodelijkere en snellere variant van de beruchte T. Rex ontdekt. Het 66 miljoen jaar oude reptiel wordt - gezien zijn lange snuit - in de wandelgangen "Pinokkio rex" genoemd, maar gaat officieel als Qianzhousaurus sinensis door het leven.

Enige tijd geleden hebben onderzoekers van de Britse universiteit van Edinburgh in Ganzhou in China enkele dinosaurussen opgegraven. "De bek leek op de Tyrannosaurus rex, maar de snuit was langer en had twee hoorns op zijn kop", zegt wetenschapper Steve Brusatte aan BBC. Eerder werd vermoed dat het eventueel een jonge Tyrannosaurus zou kunnen zijn. De lange snuit zou een jeugdkenmerk kunnen zijn dat later uitgroeit.

Uit een onderzoek van onder meer Brusatte, dat is verschenen in het vakblad Nature Communications, blijkt dat het in China gevonden fossiel wel degelijk een volwassen exemplaar was. "Dit bevestigt ons vermoeden dat het wel degelijk om een aparte subsoort gaat. Een neefje van de gewone Tyrannosaurus, zeg maar." Doordat het skelet lichter is dan bij zijn neef wordt vermoed dat de "Pinokkio rex" sneller en mogelijk ook dodelijker was dan de beruchte T. Rex.

"Hoewel we nog niet veel van ze weten, waren de langsnuitige Tyrannosaurussen wellicht een van de meest voorkomende roofdino's in Azië in zijn tijd", besluit Brusatte.