Waarom octopussen niet verstrengeld raken in eigen tentakels

Onderzoekers van de Hebrew University of Jerusalem hebben ontdekt hoe het komt dat octopussen niet verstrikt raken in hun eigen tentakels. Wat blijkt: de huid van de dieren produceert een zelf afstotende chemische stof waardoor de zuignappen van de 8 armen elkaar niet aantrekken. De bevindingen kunnen wetenschappers helpen om flexibele robots te ontwerpen.

Voor een octopus lijkt het een uitdagende taak om zijn 8 tentakels onder controle te houden. Het is bekend dat een octopus zich niet bewust is van waar zijn tentakels zich bevinden. In de eerste plaats behelpen de dieren zich door zich aan een stereotiep bewegingspatroon te houden waardoor het aantal armbewegingen gereduceerd wordt. Die neuromusculaire oplossing lijkt echter niet de enige reden waarom de honderden zuignappen van de tentakels wel aan alle objecten in de omgeving kleven, behalve aan de octopus zelf.

Onderzoekers van een universiteit in Jeruzalem hebben ontdekt dat de armen van octopussen zichzelf herkennen dankzij een chemische stof in de octopushuid. Tijdens hun onderzoek bleek namelijk dat geamputeerde octopusarmen op geen enkel moment contact zochten met octopushuid, terwijl ze een gevilde tentakel wel grepen. De exacte chemische stof hebben de onderzoekers evenwel nog niet kunnen achterhalen. "We waren totaal verrast door de briljante en tegelijk simpele oplossing voor dit potentieel zeer complexe probleem waarin een octopus zou kunnen terechtkomen", zegt onderzoeker Guy Levy van de Hebrew University.

Het onderzoek werd gepubliceerd in het vakblad "Current Biology". De bevindingen kunnen wetenschappers helpen om flexibele robots te ontwikkelen die vooral bij chirurgische ingrepen handig kunnen zijn.