Aswolk kostte de reissector 25 miljoen euro

De Belgische reissector heeft 25 miljoen euro schade geleden als gevolg van de IJslandse aswolk. De raming is afkomstig van de Vlaamse Vereniging van Reisbureaus (VVR). Die aswolk, gespuwd door de vulkaan Eyjafjallajökull, legde exact één jaar geleden het vliegverkeer boven Europa dagenlang lam.

"25 miljoen euro is een cijfer bij benadering", zegt Antoon Van Eeckhout van de VVR. "We hebben navraag gedaan bij alle 1.100 reisbureaus in ons land. Het cijfer is de optelsom van zowel interne als externe kosten."

De grootste verliezen waren er voor de touroperators, naar schatting 20 miljoen euro. Zij werden geconfronteerd met gestrande reizigers (foto) en toeristen wiens vakantie in het water viel. "Men had repatriëringskosten, kosten voor verlengd verblijf, herboeken van vluchten of annuleringen. Daarbij werd de volledige reissom terugbetaald, maar konden de kosten niet gerecupereerd worden", legt Van Eeckhout uit.

De aswolk kostte aan de reisbemiddelaars naar schatting 5 miljoen euro, "bijvoorbeeld door de extra overuren die werden gepresteerd". De schade die de luchtvaartmaatschappijen hebben geleden, behalve van diegene die aan een touroperator verbonden zijn, is niet mee in rekening gebracht.

De VVR roept op om de financiële aspecten van de bijstandsplicht, opgelegd door de Europese regelgeving, in de tijd te beperken. "De economische schade is anders niet te overzien. Een dergelijke overmacht kan niet enkel door de sector worden gedragen", klinkt het.

De afwikkeling van de aswolk was in elk geval positief. De VVR wijst erop dat er in dat verband geen enkele klacht werd ingediend bij de Geschillencommissie Reizen.

Meest gelezen