Merksem krijgt eigen ramblas

Na bijna 20 jaar praten, discussiƫren en vooral wachten, is in Merksem de kogel door de kerk: de heraanleg van de Bredabaan start eind juni. Die beslissing van het stadsbestuur klinkt in Merksem als muziek in de oren. Ondertussen pakte het districtscollege de omliggende straten aan en nam ze ook het stedelijk groen onder handen.

Merksem was al lang vragende partij voor een make-over van de "lelijke" Bredabaan. Het winkelaanbod ging de laatste jaren zienderogen achteruit en de verkeersdrukte steeg fors. In die nieuwe plannen krijgt openbaar vervoer voorrang, worden de stoepen breder, komt er een volwaardig fietspad en is er veel meer plaats voor groen.

ā€œNu we de belofte hebben dat de werkzaamheden beginnen, kunnen we ook werk maken van nieuwe winkels aan te trekken ā€, zegt districtsschepen Koen De Cock (CD&V). ā€œDe straat krijgt terug de grandeur van weleer. We hebben er als district hard voor moeten knokken, de beslissing werd jarenlang keer op keer uitgesteld.ā€

Blikvangers op de nieuwe baan moeten de rotondes worden aan het Victor Roossensplein en de Frans de L'Arbrelaan. Die straat moet evolueren tot een Antwerpse variant van de ramblas in Barcelona.

Groene banaan

Het district is niet bevoegd over de Bredabaan, maar het heeft wel een adviserende en faciliterende rol in de plannen en uitvoering. De omliggende straten behoren wel tot het takenpakket. Een groot deel daarvan, zoals de Borrewaterstraat en Terlindenhofstraat, werd de voorbije zes jaar heraangelegd,. ā€œVergeleken met de vorige legislatuur werken we nu veel meer gestructureerd. Niet onlogisch: in 2000 begonnen we net en moesten we onze weg nog zoekenā€, zegt districtsvoorzitter Gilbert Verstraelen (SP.A).

Die doordachte aanpak komt volgens Verstraelen ook terug in de inspanningen rond stedelijk groen. Voor Runctvoorpark, Rozendael en Park van Merksem is er een masterplan opgemaakt dat ondertussen in uitvoering is. ā€œIn het Masterplan Groen Hart Merksem willen we die beter met elkaar verbinden, door bijvoorbeeld de straten daartussen te verfraaien met bomen en een fietsboulevard aan te leggen.ā€

Het districtscollege wil ook een groene gordel langs het tracĆ© van de ring en de E19. ā€œMaar omdat van bovenhand nog niet beslist is of de nog aan te leggen A102 boven- of ondergronds zal lopen, moeten we die plannen uitstellen. Op deze plaats komen ook sportmogelijkhedenā€, zegt Verstraelen.

Met Deurne sloot Merksem ook een samenwerkingsverband af, zodat hun gezamenlijke standpunten over bijvoorbeeld de hinder rond het Sportpaleis een grotere weerklank vinden.

Op Ć©Ć©n na minst veilige district

Jan Penris, in oktober de lijsttrekker voor Vlaams Belang, vindt dat het districtscollege het er niet slecht van heeft afgebracht. ā€œEen aantal verkiezingspunten in ons programma is zelfs uitgevoerd, zoals de heraanleg van het Kroonplein.ā€

Minder is hij te spreken over de invloed bij hogere overheden. ā€œHet college maakt geen vuist en weegt niet zwaar genoeg door. Daardoor vrees ik dat er in het hele BAM-verhaal beslissingen zullen worden genomen in het nadeel van Merksem.ā€

Uit berekeningen van Vlaams Belang blijkt ook dat Merksem in 2011 het op Ć©Ć©n na minst veilige district was. Voor Penris moet veiligheid, naast mobiliteit, in de volgende legislatuur dan ook opnieuw meer aandacht krijgen.

Tom Impens

Meest gelezen