Blankenberge wil zijn marginale imago kwijt

Burgemeester Patrick De Klerck (Open VLD) wil het imago van zijn Blankenberge bijwerken. Volgens De Klerck denken veel mensen dat Blankenberge een marginale stad is waar alleen de lagere sociale klassen op vakantie gaan. Dat moet veranderen, vindt hij.

"De perceptie over Blankenberge zit fout. Er is een immens verschil tussen de manier waarop mensen van buiten onze stad denken over Blankenberge, en de realiteit", zegt De Klerck in Het Nieuwsblad. "Het was hier vroeger slecht, dat geef ik toe. Maar nu al lang niet meer."

"We zijn de clichés grondig beu. Dat we een verpauperde stad zijn bijvoorbeeld, waar alleen de toeristen uit de laagste sociale klassen naartoe komen. Dat het hier stikt van de Antwerpenaren. Dat het hier alleen "Tien om te Zien" en hersenloos vermaak is. Wie dat nu nog denkt, kent onze stad niet. We hebben de afgelopen twintig jaar een gedaanteverwisseling ondergaan."

Imagoconsulent Marc Fauconnier van reclamebureau LG&F ziet ook geen positief beeld van de stad. "Het is een drukke, kleine stad die weinig ruimte laat tot genieten. En dingen die je allemaal associeert met het strand en vrije tijd: frietkoten, hamburgerkramen enzo. Blankenberge heeft wel een beetje een marginale reputatie, ja", zegt hij in "De ochtend" op Radio 1.

Burgemeester De Klerck schakelt nu Flanders District of Creativity in, een denktank van de Vlaamse overheid, om het imago van zijn stad op te poetsen. Fauconnier is er niet van overtuigd dat dit snel zoden aan de dijk zal leggen.

"Dat marginale imago sleept al jaren aan, reputaties verdwijnen nu eenmaal niet zo snel. Het is een hardnekkig gegeven en dat kan je met een imagocampagne niet heel snel uit het collectief bewustzijn krijgen."

"Als je een imago in de wereld zet, moet dat kloppen met de realiteit. Ik denk dat je moet beginnen met de beleving van de mensen ter plaatse. Wat autovrije straten of wat meer ruimte creëren. Meer ruimte laten voor genieten en vrije tijd in de meest ruime zin van het woord."

"Laat Blankenberge eens een cultureel jaar organiseren of meedoen aan Beaufort. Dat kan ervoor zorgen dat de stad wat meer mensen aantrekt die hoger op de sociale ladder staan. Als je dan toch je kustgemeente een meer "premium"-karakter wil geven."

Hugo Matthysen heeft het gedaan

Burgemeester De Klerck vindt dat de media een deel van de schuld dragen omdat ze dat foute imago altijd maar in de verf zetten. "En liedjes zoals dat van Hugo Matthysen over Blankenberge, die alles in het belachelijke trekken, hebben ook niet geholpen", zegt De Klerck.

Een fout fragment volgens De Klerck: "IJs met nootjes, vissersbootjes, zwemmen in de zee. Duizend dikke Duitsers zwommen vrolijk met ons mee."

Matthysen zelf is verrast over de aanval van de burgemeester. "Ik noem de stad "parel aan de kust" en "wonderschone stad". Ik moet wel toegeven dat ik op het moment dat ik het schreef, nog nooit in Blankenberge was geweest. Ik was er voor het eerst op bezoek toen ik het liedje moest playbacken op "Tien om te Zien" in 1990", zegt hij in Het Nieuwsblad.

"En ik had ook helemaal Blankenberge zelf niet in het vizier: die naam bekte gewoon het best. Geef toe: "Middelkerke, Middelkerke, wonderschone stad", dat klinkt toch echt niet."

Imagoconsulent Marc Fauconnier treedt eerder de burgemeester bij dan Matthysen. "Als je het liedje hoort, is het niet echt positief", zegt hij in "De ochtend" op Radio 1. "Je hoort ook wel eens schertsend zeggen dat Blankenberge het verlengde is van Sint-Anneke in Antwerpen met luidruchtige Antwerpenaren." 

Meest gelezen