Peeters: "Ford heeft contractbreuk gepleegd"

De directie van Ford heeft wellicht contractbreuk gepleegd door de sluiting van de fabriek in Genk aan te kondigen. Dat blijkt uit juridisch advies dat de Vlaamse regering gevraagd heeft.

Toen de Ford-directie aankondigde dat ze de fabriek in Genk zou sluiten, werd door de vakbonden meteen gesproken van "woordbreuk" en "contractbreuk". Een verwijzing naar het Toekomstcontract dat de vakbonden en de directie van Ford in 2010 sloten.

In ruil voor een besparing van 12 procent op de personeelskosten verkregen de vakbonden de toezegging dat de opvolgers van de Mondeo, Galaxy en S-Max aan Ford Genk zouden worden toegewezen. De afspraken zouden voor het personeel neerkomen op werkzekerheid tot 2020.

Ford Europe-topman Stephen Odell verdedigde zich. Volgens hem heeft Ford geen contractbreuk gepleegd, omdat in een clausule staat dat "bij economische veranderingen een nieuw gesprek volgt".

"Uit juridisch advies blijkt nu dat het Toekomstcontract vrij sluitend was en dat Ford nu mogelijk het contract niet respecteert. We moeten nu samen met de vakbonden bekijken welk gevolg we gaan geven aan dat juridisch advies", zegt Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V).

Waarschijnlijk zal een rechtszaak Ford niet kunnen dwingen om terug te komen op de sluiting van de fabriek in Genk. Maar mogelijk kan Ford gedwongen worden een schadevergoeding te betalen. De juridische slag kan ook jaren duren, waarschuwt Peeters.

De vakbonden hebben al laten weten dat ze weinig verwachten van de juridische procedure. "Wij willen nu gewoon zo veel mogelijk jobs redden", zegt Rohnny Champagne van het ABVV.

Meest gelezen