84 bruggepensioneerden Opel vonden werk

Twee jaar na de sluiting van de Opel-fabriek in Antwerpen is maar een op de zes bruggepensioneerden opnieuw aan de slag. Dat blijkt uit cijfers die LDD-parlementslid Ivan Sabbe opvroeg bij Vlaams minister van Werk Philippe Muyters (N-VA).

Op 15 december 2010 rolde de laatste Astra van de band bij Opel Antwerpen. 2.591 werknemers verloren hun baan. Onder hen belandden 514 werknemers in het stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag, het brugpensioen. 307 volgden een vorm van begeleiding bij de VDAB.

Eind oktober van dit jaar waren 318 van de 514 bruggepensioneerden nog werkzoekend. 196 mensen stroomden uit de werkloosheid: 84 vonden opnieuw werk, de rest ging bijvoorbeeld met pensioen of werd vrijgesteld van de inschrijving als werkzoekende.

Volgens Sabbe zijn de cijfers het bewijs dat het brugpensioen een "vrijgeleide" richting pensioen betekent. Ondanks de inspanningen van de VDAB lukt het niet om een grote meerderheid te laten uitstromen naar werk. Minister Muyters schiet tekort inzake activering, luidt het. Ook bij Ford Genk voor brugpensioen vanaf 50 jaar kiezen, zou een "ongelooflijk slecht signaal" zijn.

Sabbe stelt voor bij een bedrijfsherstructurering de opzegvergoeding "bruto voor netto uit te betalen": werknemers moeten geen RSZ-bijdragen betalen, werkgevers zijn vrijgesteld van patronale lasten. Vijftigplussers blijven zo beschikbaar en krijgen een "extraatje", luidt het.

In zijn antwoord op Sabbe liet minister Muyters weten dat het Vlaamse beleidsniveau "niet alle instrumenten in handen heeft" om prioritair in te zetten op activering".

Meest gelezen