Constructeur Fyra krijgt 3 maanden de tijd

De NMBS geeft de Italiaanse fabrikant van de Fyra drie maanden de tijd om de problemen met de hogesnelheidstreinen op te lossen. Als dat niet lukt, dan zal het contract worden verbroken. In de tussentijd komt er een rechtstreekse verbinding tussen Antwerpen en Roosendaal.

De termijn van drie maanden om de treinstellen op het gewenste kwaliteitsniveau te brengen werd voorzien in het contract. Na die termijn kan het contract volledig geschrapt worden. De NMBS stelt AnsaldoBreda in gebreke voor de technische problemen, alsook voor onder meer de opgelopen leveringsvertragingen en de imagoschade bij de klanten.

De investering van 63 miljoen euro door de NMBS voor drie Fyra-stellen wordt bevroren. Er zijn reeds betalingen gedaan voor ongeveer 35 miljoen euro. "Maar die zijn volledig gedekt door bankgaranties en kunnen dus volledig gerecupereerd worden in geval van een eventuele annulering van het contract", zegt NMBS-topman Marc Descheemaecker.

Het geduld van de Belgische en Nederlandse Spoorwegen met AnsaldoBreda is dus duidelijk op. De Nederlandse staatssecretaris voor Infrastructuur Wilma Mansveld zei vanmorgen nog dat het maanden kan duren voordat de hogesnelheidstrein Fyra weer volop inzetbaar is. Ze eist daarom dat de NMBS en de NS zo snel mogelijk met een alternatief komen.

Mansveld schrijft in een brief aan de Tweede Kamer (vergelijkbaar met onze Kamer van Volksvertegenwoordigers nvdr.) dat ze begrijpt dat de NS geen nieuwe Fyra-treinen afneemt en de Italiaanse fabrikant aansprakelijk stelt. "Reizigers moeten kunnen rekenen op een betrouwbare en veilige treindienst", vindt ze. Tegelijkertijd zegt ze dat de vervoerders een verantwoordelijkheid hebben. Voor het einde van de maand moet er een tijdelijke oplossing zijn voor reizigers naar België: een alternatieve treindienst die rijdt zolang de Fyra niet betrouwbaar is.

"Verbied testritten van Fyra overdag"

De Nederlandse reizigersorganisatie"Maatschappij Voor Beter OV" heeft de Nederlandse spoorwegbeheerder ProRail een brief gestuurd met de duidelijke vraag om geen testritten meer uit te voeren overdag, omdat die vaak stranden en hinder veroorzaken voor de andere treinen. Bovendien vreest de organisatie dat de treinen onderdelen verliezen tijdens de testritten, wat gevaarlijke situaties op kan leveren voor andere treinen en passagiers.

Gisteren nog heeft een gestrande Fyra in testrit het Thalys-verkeer geblokkeerd. De Thalys die om 17.19 uur vertrok in Amsterdam reed achter de Fyra en moest noodgedwongen wachten. "De passagiers liepen drie uur vertraging op", is te horen bij spoorwegbeheerder Infrabel.

Meest gelezen