Alle toeleveranciers van Ford werken opnieuw

Bij Ford Genk kan stilaan weer op volle kracht worden geproduceerd. Vanmiddag is ook bij het laatste van de vier toeleveringsbedrijven, Syncreon, de staking opgeheven. Eerder was dat al gebeurd bij de drie andere grote toeleveranciers.

Gisteren werd bij de grootste toeleverancier van Ford Genk, SML, een akkoord bereikt over de tien niet-erkende stakingsdagen. Die worden omgezet in twee verlofdagen en acht dagen van economische werkloosheid. Het akkoord betekende een doorbraak en maakte de weg vrij voor een hervatting van de productie op volle capaciteit.

Vanmorgen om 6 uur spraken de vakbonden het personeel kort toe. Nadien ging het voltallige personeel van Ford Genk en van drie van de vier toeleveranciers, SML, Lear en IAC, weer aan de slag. Alleen bij Syncreon werd nog even voortgestaakt, maar vanmiddag werd er bij een interne stemming voor gekozen weer aan het werk te gaan.

Ford kan dus opnieuw een versnelling hoger schakelen bij de productie. "Als er de rest van de week nog wordt gewerkt, zal SML volgende maandag een voorschot van 250 euro op het loon uitbetalen", zegt Hasan Düzgün van de liberale vakbond ACLVB. "We willen nu zo snel mogelijk de onderhandelingen over het sociaal plan opstarten voor de toeleveringsbedrijven. Dit moet gelijk lopen met de gesprekken bij Ford Genk. Dus als Ford dinsdag hier mee doorgaat, willen wij meteen aansluiten."

Een ander, voor de werknemers erg belangrijk punt, is werkzekerheid tot eind 2014. "Er heerst een groot wantrouwen vanuit de toeleveringsbedrijven naar Ford", zegt Düzgün. "Omdat de eerste afspraak van werkzekerheid tot 2020 niet is nagekomen, is nu de vraag wat hun belofte om tot einde 2014 te produceren nog waard is. Daar willen we zo snel mogelijk zekerheid over. Op papier."

Meest gelezen