Autodealers trekken aan de alarmbel

Autoconstructeurs drijven hun verkoopcijfers kunstmatig op ten koste van autodealers. Dat blijkt uit een reportage die vanavond in Terzake te zien was. Dealers worden verplicht grote aantallen auto's in hun stock op te nemen en zelfs in te schrijven zodat het lijkt alsof er veel worden verkocht. In de praktijk blijven veel wagens in de toonzaal staan. Volgens de automobielfederatie Federauto staat het water veel dealers aan de lippen.

De automobielsector in Europa boert al jaren achteruit. De markt is ingestort en veel fabrieken sluiten de deuren. Hoewel de vraag laag is, blijven de overblijvers toch massaal produceren. Vaak gebeurt dit ten koste van de autodealers.

In een reportage vanavond in Terzake trokken verschillende autodealers aan de alarmbel over de praktijken die autoconstructeurs toepassen. "Het probleem ontstaat bij de fabrikant", zegt Chris Beerens van Garage Beerens. "Die produceert te veel auto's. Die moeten ergens op de verzadigde markt aan de man worden gebracht. Daarom verplichten ze dealers om grote voorraden aan te leggen. Ze schuiven het probleem dus naar ons door."

"Het water staat autodealers aan de lippen"

Bijkomend probleem zijn de verkoopcijfers. Niet het aantal bestelbonnen wordt geteld, maar wel het aantal inschrijvingen bepaalt hoeveel auto's zijn "verkocht". Autodealers worden daarom onder druk gezet om veel auto's zelf in te schrijven zodat het lijkt alsof ze zijn verkocht. In werkelijkheid staan ze nog steeds in de toonzaal te wachten op een nieuwe eigenaar.

Philippe Decock van Federauto bevestigt het probleem. "We kennen het probleem al lang. Ook in de buurlanden komt het frequent voor. Deze praktijken vervalsen het beeld van hoe de markt eruitziet. Het water staat veel autodealers aan de lippen."

Een enquête van Federauto bracht hallucinante cijfers aan het licht. Bij sommige merken werden 5 keer meer auto's ingeschreven dan er verkocht waren. Toch durven weinig autodealers het probleem aankaarten uit schrik de autoconstructeurs voor het hoofd te stoten. 

"Constructeurs zullen altijd achterpoortjes vinden"

Eenzelfde geluid is te horen bij hoofdredacteur van Autogids Tony Verhelle. "De situatie is schrijnend. Constructeurs werken al 30 jaar aan een push-markt in plaats van een pull-markt. Dankzij waterdichte contracten houden ze de touwtjes in handen. Dealers moeten met een flink aantal voorwaarden instemmen vooraleer ze een bepaald merk mogen vertegenwoordigen."

De politiek kan volgens hem niet veel soelaas brengen. "Het haalt niet veel uit om voortaan de verkoopbons te tellen in plaats van de inschrijvingen om de verkoopcijfers te bepalen. Constructeurs zullen altijd achterpoortjes blijven vinden."

Verhelle bekijkt de toekomst met pessimisme. "De Europese markt zal de eerstvolgende jaren niet heropleven. Het Ford-scenario waarbij grote fabrieken de deuren sluiten zal zich waarschijnlijk nog herhalen."

Meest gelezen