Bodemsanering van start gegaan in Wetteren

In Wetteren is een gespecialiseerde firma vandaag begonnen met het saneren van de bodem op de plaats waar 2 weken geleden de giftige goederentrein ontspoorde. Nog niet alle resultaten van het bodemonderzoek zijn bekend, maar spoorwegbeheerder Infrabel wil geen tijd verliezen. Het parket heeft intussen de sporen richting Schellebelle vrijgegeven.

Nadat gisteren de laatste treinwagon werd opgeknipt en afgevoerd, kon een gespecialiseerde firma vandaag beginnen met de saneringswerken op de plek van de ramp. 

"De bodemsanering gebeurt op 2 niveaus", zegt Thomas Baeken van Infrabel. "Enerzijds zullen we de gracht uitgraven langs de zuidkant. Dat is de kant waar de containers hebben gelegen. Anderzijds zal op het terrein vlak bij de spoorwegbedding een deel van de grond worden afgegraven."

Daarnaast wordt ook een speciale installatie geplaatst om het grondwater te zuiveren. Op een diepte van 3 tot 4 meter zal het water worden opgepompt om vervolgens doorheen een koolstoffilter te passeren.

Op dit moment heeft Infrabel nog geen volledig zicht op de exacte aard van de vervuiling op het terrein. Daarvoor is het wachten op de definitieve resultaten van het onderzoek van de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM). Die worden ten laatste woensdag verwacht.

Intussen heeft het parket de sporen vrijgegeven in de richting van Schellebelle. Waar nodig kunnen nu de bovenleiding of de sporen worden hersteld.

Meest gelezen