Voorakkoord over cao bij Ford-toeleverancier SML

Bij SML, de voornaamste toeleverancier van Ford Genk, is dinsdagavond laat een akkoord bereikt tussen directie en vakbonden over de inhoud van de collectieve arbeidsovereenkomst. Na infosessies vandaag zal de cao morgen worden ondertekend.

Er werd dinsdag een hele dag vergaderd bij SML over de laatste details die moeten leiden tot een cao zoals die al eerder voor de arbeiders van Ford Genk werd ondertekend. De onderhandelingen gingen onder meer over de werkdruk, die voor de resterende maanden dat het bedrijf aan Ford mag leveren, zal worden verminderd. Er komen extra aanwervingen.

"We hebben ook besproken dat zo veel mogelijk mensen vroegtijdig kunnen vertrekken, en zich hiervoor al kunnen aanmelden vanaf woensdag", zegt Hasan Düzgün, hoofdafgevaardigde van de vakbond ACLVB. "Belangrijk is ook dat een beperkt aantal mensen zelfs zal kunnen blijven na de sluiting van Ford Genk, omdat SML ook voor Audi handelingen doet en een aantal activiteiten behouden blijven."

Er werden ook een aantal bepalingen uit de ontwerpteksten geschrapt, die via een nieuw arbeidsreglement zullen worden afgesproken. Op vraag van de werkgever werd nog overeengekomen dat SML 4 procent extra onderdelen zal maken dan de productie bij Ford Genk, zodat er altijd voldoende voorraad is.

Woensdag geven de vakbonden hun achterban uitleg over het voorakkoord. Intussen worden de ontwerpteksten aangepast, zodat donderdag de officiële ondertekening kan plaatsvinden. Ook bij de andere toeleveringsbedrijven wordt onderhandeld, behalve bij Lear, waar de gesprekken starten op 28 mei.

Meest gelezen