322 banen bedreigd door sluiting MEI Genk

In Genk heeft de directie van Magna Exteriors and Interiors (MEI), ook gekend als Belplas Industries een herstructurering van het bedrijf, en als gevolg daarvan de intentie tot sluiting aangekondigd. Bij Belplas werken 322 mensen in vast dienstverband. Het bedrijf maakt onderdelen voor de auto-industrie. De vakbonden reageren ontgoocheld.

Magna ligt recht tegenover Ford Genk en produceert bumpers, roosters en andere auto-onderdelen. Naast Ford behoren ook Audi Brussels, Volvo Trucks en Peugeot tot de klanten.

De directie heeft altijd volgehouden dat de sluiting van Ford Genk niet noodzakelijk het einde van de fabriek hoefde te betekenen. In het heetst van de strijd rond Ford Genk, eisten én kregen de bedienden een premie die hen langer aan het bedrijf moest binden. Eerder hadden de arbeiders hetzelfde bekomen.

De Genkse vestiging leed de voorbije jaren echter 120 miljoen euro verlies. Het tekort is tot vandaag steeds bijgepast door het Canadees-Oostenrijkse moederbedrijf Magna International. Daarbij kwam ook nog dat het contract met Audi ten einde loopt.

De vakbonden zijn niet erg verrast door het nieuws. "Dit bedrijf is gebouwd voor industriële massaproductie. Nu Ford en Audi verdwijnen, heeft het geen nut meer open te blijven. Er zal in de onderhandelingen bekeken worden of er alternatieven, zoals een overnemer, mogelijk zijn. Maar de hoop is klein gezien de huidige conjunctuur in de Europese auto-industrie", zegt Pierre Vrancken van de socialistische vakbond.

Bij Magna Genk werken 260 arbeiders, 62 bedienden en 170 uitzendkrachten. Hun aantal zal nu de volgende maanden waarschijnlijk worden afgebouwd, tot de voorziene sluiting eind 2014.

Meest gelezen