"Vlaamse regering is bang van schadeclaims"

Uit schrik voor mogelijke schadeclaims van Noriant heeft de Vlaamse regering veel tijd verloren in het Oosterweeldossier. Dat zegt Europarlementslid Philippe De Backer (Open VLD). Ook Groen-voorzitter Wouter Van Besien dringt aan op een nieuwe start in het dossier.
Philippe De Backer

Volgens De Backer is het heel duidelijk dat de Europese Commissie wil dat er een nieuwe aanbesteding wordt uitgeschreven voor het Oosterweeltraject met de tunnel en dat het bouwconsortium Noriant niet kan beginnen bouwen op basis van de eerste openbare aanbesteding.

De Vlaamse regering wist dat, maar heeft toch geprobeerd een beslissing in het voordeel van Noriant door te zetten, omdat ze anders heel grote schadeclaims van dat bouwbedrijf kan verwachten.

Zo is er veel tijd verloren gegaan, tijd die de Vlaamse regering had kunnen gebruiken om andere deeloplossingen uit te voeren, zoals het wegwerken van een aantal missende bretellen. "Dat zijn betaalbare en haalbare oplossingen", zegt De Backer.

"Ik denk dat Kris Peeters er vooral op uit is om het dossier uit te stellen, niet te beslissen en het dossier over de verkiezingen te tillen en zo zijn regering voor een blamage te behoeden", besluit De Backer.

Ook voor Wouter Van Besien (Groen) is het overduidelijk dat de Vlaamse regering er niet vanuit kan gaan dat Noriant zo maar kan gaan bouwen. Dat wist de Vlaamse regering bovendien al erg lang.

"Het probleem is dat er een contract getekend is tussen de BAM en Noriant in 2009 en daar ligt de oorzaak van alle kwaad, namelijk dat de Vlaamse regering heel veel schrik heeft van die claims van Noriant die eraan komen", zegt Van Besien.

Om dezelfde reden houdt de regering ook mordicus vast aan het Oosterweeltracé, terwijl er in het milieu-effectenrapport vijf verschillende tracés worden bestudeerd. .

"Wij denken dat nu het moment is aangebroken voor de Vlaamse regering om te erkennen dat ze niet zo maar kunnen verdergaan met Noriant. Als ze dat juk afgooien, dan zijn ze bevrijd en kunnen ze eindelijk objectief kijken naar de voorliggende tracés en uitzoeken welk het beste is", stelt Van Besien.

Meest gelezen