Labille is stiptheidsprobleem NMBS beu

Minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS) is het aanhoudende slechte nieuws over de stiptheid van de NMBS stilaan beu. Dat bleek vanmiddag in de Kamercommissie Infrastructuur. Labille werd er samen met de stiptheidsmanagers van de spoorwegen op het matje geroepen. 2013 dreigt op het vlak van stiptheid een regelrecht rampjaar te worden, zo bleek vandaag uit cijfers die De Morgen publiceerde.

De treinen die niet stipt rijden: het is een oud zeer. De metingen daarover worden sinds 1981 bijgehouden. In het topjaar 1988 reden 95,9 procent van de treinen stipt het station binnen. Twaalf jaar later volgde het tot dan slechtste cijfer ooit, met een score van 85,7 procent.

De NMBS nam echter maatregelen en leek zo weer wat uit het dal te klimmen. Er kwam onder meer een groot actieplan en er werden stiptheidsmanagers aangesteld. Ondanks die ingrepen lijkt 2013 nu een nog groter rampjaar te worden.

"Als de cijfers tot augustus worden geëxtrapoleerd voor het hele jaar, komen we uit op een stiptheidsscore van 85,6 procent. Dat zal het slechtste cijfer zijn ooit", aldus Kamerlid Jef Van den Bergh, de mobiliteitsspecialist van CD&V.

"Er zijn voor 536 miljoen maatregelen genomen. Vandaag moeten we vaststellen dat er geen resultaat is", zegt Van den Bergh die de stiptheidsmanagers vanmiddag op matje riep in de bevoegde Kamercommissie. "We hebben nood aan goede antwoorden en willen duidelijke redenen horen voor de vertragingen, anders dan "de trein is te laat wegens druk verkeer"."

Zelf heeft Van den Bergh ook geen pasklare oplossing, maar hij verwijst naar de samenwerking tussen de verschillende bedrijven NMBS en Infrabel. Hij wil dat de nieuwe CEO's die twee bedrijven beter doen samenwerken. "Verder is zowat de helft van alle vertragingen te wijten aan problemen met het materiaal. Daar moet de NMBS iets aan doen."

Jonas Hamers / ImageGlobe

"Stiptheid is belangrijkste doelstelling"

Van den Bergh legde de bevoegde minister vanmiddag het vuur aan de schenen. Uit diens antwoorden bleek dat ook Labille stilaan de buik vol heeft van de stiptheidsproblemen van de NMBS.

"Ik heb Jo Cornu, de nieuwe topman van de NMBS, deze middag ontmoet en hem duidelijk gemaakt dat de stiptheid een van de belangrijkste, zo niet de belangrijkste, doelstelling is." Labille beloofde voorts dat stiptheid een belangrijk aandachtspunt wordt bij de onderhandelingen voor de nieuwe beheersovereenkomst. "Er moet een structurele verbetering van de cijfers komen, maar ook een grotere responsabilisering."

Volgens Labille heeft het actieplan tegen koperdiefstallen intussen wel al zijn vruchten afgeworpen. Van den Bergh leek niet erg onder de indruk. "Het wordt tijd dat u niet meer enkel zegt dat u het beu bent, maar op tafel klopt en alle niveaus duidelijk maakt dat stiptheid een vorm van minimale dienstverlening is."

"Recordaantal afgeschafte treinen"

De Morgen berekende dat 45,7 procent van de vertragingen de schuld zou zijn van de NMBS, maar in 33,8 procent van de gevallen ligt de oorzaak bij derden (o.a. koperdiefstallen, zelfdodingen). Infrabel zou verantwoordelijk zijn voor zowat 16 procent van de gevallen.

Voorts zouden we dit jaar afstevenen op bijna 30.000 geschrapte treinen. Dat zou een absoluut record zijn.

Meest gelezen