Cornu: "Geen appelen met peren vergelijken"

Spoorbaas Jo Cornu vindt dat Het Nieuwsblad appelen met peren vergelijkt door te schrijven dat vanaf december sommige ritten 2, 10 of zelfs 30 minuten langer zullen duren dan nu het geval is.

De krant Het Nieuwsblad brengt vandaag een overzicht van de details van de nieuwe dienstregeling die in december wordt ingevoerd. Op sommige trajecten zou de reistijd stijgen met twee tot tien minuten. Bij het traject Brussel-Centraal - De Panne zou er zelfs een halfuur bij komen.

Volgens NMBS-topman Jo Cornu vergelijkt de krant appelen met peren. Vooral treinen die in de spits rijden zouden er zelfs minder lang over doen. In de daluren komt er wel een reistijd bij. De forse verhoging van de reistijden waar in de pers sprake van is, is niet in overeenstemming met de feiten. Afgezien van de lijn De Panne naar Brussel, die een ander traject volgt, zijn de reistijdverlengingen niet correct.

De NMBS laat intussen ook weten dat de afgelopen januarimaand de treinen weer stipter reden. Belangrijke nuance hiervoor is dat de stiptheidscijfers van januari worden vergeleken met die van januari vorig jaar. In die periode had het spoorverkeer veel te lijden onder de aanhoudende sneeuwval.

Vanaf volgende week legt NMBS een reeks informatievergaderingen in elke provincie in om de lokale karakteristieken van het nieuwe vervoersplan uit de doeken te doen.

"Te veel buffertijd"

Reizigersvereniging TreinTramBus (TTB) begrijpt sommige aanpassingen aan de dienstregeling wel. "Bij elk traject dat stopt in Brussel-Centraal zal standaard een minuut bijgeteld worden", zegt Stefan Stijnen van TTB in "De ochtend". "Er stappen heel wat mensen in en uit de trein in dat station en dat lijkt niet te lukken met de tijd die er nu voor uitgetrokken is. Dat is verdedigbaar."

Bij sommige andere aanpassingen heeft Stijnen meer vragen. "Er wordt momenteel met heel wat moderner materieel gewerkt dan vroeger en toch rijden de treinen nu trager dan 1998. Daar kan je je toch wat vragen bij stellen", klinkt het. "Ik heb de indruk dat bij de opmaak van de nieuwe dienstregeling enorm veel buffertijd ingerekend is om eventuele vertragingen op te vangen, maar dat is niet altijd efficiënt."

Volgens hem is een marge van tien procent bij treinritten een goede buffer. "Wij zitten vaak aan twintig procent. Dat is toch wel heel ruim."

Meest gelezen