Reizigers relatief tevreden over Jetairfly en Brussels Airlines

De Belgische luchtvaartmaatschappijen Jetairfly en Brussels Airlines scoren relatief goed bij reizigers. Lagekostenmaatschappij Ryanair scoort minder goed. Dat blijkt uit een internationaal consumentenonderzoek bij 9.300 reizigers in zes landen. In ons land leidde Test-Aankoop de enquête.
BELGA/VIDAL

Het onderzoek peilde naar de tevredenheid over 76 luchtvaartmaatschappijen en 153 luchthavens. De reizigers kregen vragen voorgeschoteld over thema's als inchecken, stiptheid, comfort, toegankelijkheid van de luchthavens en veiligheidscontroles.

Wat de vertragingen betreft, bleek het in 2013 nogal mee te vallen. 26 procent van de reizigers kreeg te maken met een vertraging van meer dan 15 minuten. Bij 8 procent van de ondervraagden liep de vertraging daarentegen op tot twee uur. Vertraagde en beschadigde bagage is voor veel respondenten een groot probleem. Respectievelijk 7,4 en 5,1 procent werd ermee geconfronteerd.

47 procent van de ondervraagden gaven aan vorig jaar met Ryanair, Brussels Airlines en Jetairfly gevlogen te hebben. Over Jetairfly en Brussels Airlines waren ze relatief tevreden: de maatschappijen kregen een tevredenheidsscore van respectievelijk 74 en 73 procent.

Beide scoorden vooral goed op het vlak van inchecken, het aan boord gaan, het cabinepersoneel en de stiptheid. Brussels Airlines kreeg lof voor de dienstregeling van zijn vluchten, maar scoorde ondermaats voor de kwaliteit van de maaltijden en snacks. Jetairfly scoorde minder goed voor het aspect comfort aan boord.

Lagekostenmaatschappij Ryanair kreeg maar een tevredenheidsscore van 63 procent, een gevolg van het gebrek aan comfort. De enige punten waar de maatschappij wel goed op scoorde, zijn stiptheid en ticketprijzen.

De resultaten van de Belgische maatschappijen zijn behoorlijk, maar toch behoorlijk minder dan die van buitenlandse maatschappijen als Singapore Airlines, Emirates en Cathay Pacific.

AP2012

Bereikbaarheid: ruimte voor verbetering

De tevredenheid over de Belgische luchthavens loopt uiteen. De luchthaven van Oostende-Brugge behaalt 80 procent, Charleroi Brussels South (kleine foto) maar 68 procent. Brussels Airport en de luchthaven van Luik hangen tussen de andere in, met een score van 74 op 100.

Bij de positieve score van de Oostendse luchthaven moet wel gezegd worden dat de luchthaven jaarlijks 220.000 passagiers over de vloer krijgt, tegenover 19 miljoen voor Brussels Airport.

De belangrijkste pijnpunten in Charleroi zijn onder meer de wachtruimte, instapprocedure, toiletten en de moeilijke bereikbaarheid met het openbaar vervoer. Ook de drie andere Belgische luchthavens scoren op dat laatste onderdeel minder goed.

Test-Aankoop wijst erop dat het aantal vliegtuigpassagiers de laatste jaren enorm is toegenomen, waardoor er uiteraard ook vaker dingen mislopen.

Meest gelezen