Open VLD: "Brussels taxireglement moet Uber-proof zijn"

Open VLD, dat deel uitmaakt van de meerderheid in het Brussels Parlement, vindt dat het Brusselse taxireglement aangepast moet worden om initiatieven als Uber mogelijk te maken. "We mogen niet bang zijn voor vooruitgang. Regels die verbetering in de weg staan, moeten zelf weg", zegt fractieleider Els Ampe. Ook Groen vindt dat Uber moet kunnen in Brussel.

De liberale politica wil naar eigen zeggen werk maken van "een taxireglement dat Uber-proof is en dus open staat voor nieuwe initiatieven". Ze reageert daarmee op de commotie over de nieuwe taxidienst Uber. Die mag van de handelsrechter geen ritten meer uitvoeren op straffe van dwangsommen.

De liberale eurocommissaris Neelie Kroes reageerde furieus en zei dat de Brusselse taxiregels de bestaande taxikartels beschermt. Brussels minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) vond die uitspraken er ver over: zij vindt dat regels voor de sector nodig zijn om de kwaliteit en veiligheid te garanderen.

Coalitiepartner Open VLD vindt dat de regels "toekomstproof" gemaakt moet worden. "We lijken wel een paar eeuwen terug in de tijd: de tijd van de gilden en de hanzen. Een tijd waarin beroepsgroepen de markt sloten voor nieuwe spelers."

"Zo'n gebrek aan vrije markt is schadelijk voor de consument. Als de markt zich sluit voor nieuwe initiatieven dan betalen consumenten te veel voor een te lage kwaliteit. Het hele Uber-verhaal onderstreept het belang van deze oude wijsheid", zegt Ampe.

Ook Groen vindt dat Uber moet kunnen in Brussel. "De enige houdbare manier om de auto te kunnen blijven gebruiken in de stad, is autodelen", zegt Arnaud Verstraete, mobiliteitsmedewerker op het kabinet van staatssecretaris Bruno De Lille (Groen) en kandidaat voor het Brussels parlement aan Brusselnieuws.be.

"De bevoegde overheid moet dit soort initiatieven faciliteren, niet tegenwerken. Indien er bekommernissen zijn, moet je in dialoog op zoek naar oplossingen, niet naar de rechtbank om het systeem te bannen."

Meest gelezen